Gå till innehåll

funderingar kring kalkreaktor.. hjälp PLZ


hbmannen

Rekommenderade inlägg

sitter som bäst å funderar på att bygga en CA reaktor, skulle vilja ha några snabba tips :)

har ögnat igenom många DIY sidor nu å förstått hur den ska byggas på olika modeller. de ja inte lyckats hitta är hur stor/hur mycke media som behövs för antal liter tank!!

nån som har lust att tala om det:smiley9: . å och om ni har någon riktigt bra ca reaktor DIY sida..

Tack på förhand

/ HB

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hittade 2 sånna här klockor på jobbet idag, har vart till en sån där vatten apparat som brukar stå i kontorsmiljöer.. kalltvatten eller kallt kolsyrat vatten...

klockorna har suttit till 7 1/2 kg flaskor..

skulle man kunna ha nytta av dom till reaktorn???

post-1272-14468912450752_thumb.jpg

post-1272-14468912450928_thumb.jpg

post-1272-14468912451039_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,det är en reduseringsventil,den kan du ha,sätt bara på en fin trimmnings kran där slangen sitter,finns olika som passar den gängan, sedan storlek för media till kalkreaktor så beror det på om du ska ha korallgrus eller kalkgranulat,kalkgranulatet är tyngre så då är det bättre med ett smalare rör,tar du korall grus så kan du göra den så stor som du vill.AC mod 3 upp till 2500l den har ett rör som är 75mm i diameter 50cm högt.Mvh Stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du ska göra den själv, så skulle jag nog ta ett 110 mm rör istället,

får då kan man ha mera granulat i kammaren och man kan då öka vattenflödet utan att granulatet "flyter" upp i röret.

Det ger även följande fördelar:

1) Färre påfyllningar av granulat

2) Möjlighet till större flöde => ger möjlighet till att få ut mera calsium per dygn

(självklart, så måste du trycka in mera CO2)

3) Mera granulat ger mera granulatyta för CO2 att regagera på, vilket ger mer calsium vid samma vattenflöde

(självklart, så måste du trycka in mera CO2)

Eller omvänt, så kan man ju ha en mindre pump, om du ökar granulatytan vid samma produktionvolym av calsium

Hej,det är en reduseringsventil,den kan du ha,sätt bara på en fin trimmnings kran där slangen sitter,finns olika som passar den gängan, sedan storlek för media till kalkreaktor så beror det på om du ska ha korallgrus eller kalkgranulat,kalkgranulatet är tyngre så då är det bättre med ett smalare rör,tar du korall grus så kan du göra den så stor som du vill.AC mod 3 upp till 2500l den har ett rör som är 75mm i diameter 50cm högt.Mvh Stefan
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tackar å bockar för dom tipsen... funderar på om man ska sätta på en magnetventil som stänger co2 vid strömavbrott eller inte.. är co2 farligt om det skulle tömma hela tuben när man ligger å sover t.ex??.... ja sover iof på en annan våning.. JA jag e tråkigt dålig på kemi därför den säkert korkade frågan :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej kolsyra är inte farligt bara kallt,glömm inte backventil så slipper du att få vatten i tuben när den blir tomm,magnet ventil använder du om du ska ha ph styrning , eller köra på tid,bild på den jag byggde matreal kostnad nästan 3500kr.Mvh Stefan får inte med bilden kolla på hemmabygge ny kalkreaktor på gång

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tunze har en lösning som jag har sett live.. Tycker att den verkar klart smart.. Den tar liten plats och verkar ha svårt att lämna ifrån sig co2..

1. CO2 Inlet

2. Comline housing as a tank with protection against light

3. Resuspension of the undissolved gases

4. Transparent reactor with high water flow rate; easy to clean

5. Water induction

6. Pump 800 l/h (211.3 g/h)

7. Water outlet through precision cock

8. Screw cap, easy to open

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På din bild verkar det som att reaktorn trycker ut CO2-gas tillsammans med utvattnet,

då utloppet för vattnet sitter högt i kammaren.

Jag tror att denna reaktor förbrukar ganska mycket CO2,

i förhållande till hur mycket calsium du får ut.

Tunze har en lösning som jag har sett live.. Tycker att den verkar klart smart.. Den tar liten plats och verkar ha svårt att lämna ifrån sig co2..

1. CO2 Inlet

2. Comline housing as a tank with protection against light

3. Resuspension of the undissolved gases

4. Transparent reactor with high water flow rate; easy to clean

5. Water induction

6. Pump 800 l/h (211.3 g/h)

7. Water outlet through precision cock

8. Screw cap, easy to open

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På din bild verkar det som att reaktorn trycker ut CO2-gas tillsammans med utvattnet,

då utloppet för vattnet sitter högt i kammaren.

Jag tror att denna reaktor förbrukar ganska mycket CO2,

i förhållande till hur mycket calsium du får ut.

Om du tittar noga så ser du att utloppet för vatten sitter lägre än venturin som drar ner co2:n i pumpen igen. Eftersom co2 är lättare än vatten så kommer det att sträva efter att bilda en ficka på den högsta punkten.. Dvs luftfickan som blir ovanför utvattnet.. All co2 kommer att gå åt och inget kommer att följa med vattnet ut..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...