Gå till innehåll

Kalkreaktor nybörjare!!!


nelson

Rekommenderade inlägg

Hejsan!

Jag har en kalkreaktor stående som jag tänkte starta. Jag har ingen instrutionsbok så därför ställer jag dessa frågor.

1:Jag undrar hur man ställer flödet av vatten genom reaktorn? Typ doser pump eller?

2:Ska man lufta ur CO2 från vattnet som lämnar reaktorn?

Så här ser reaktorn ut.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=7327

Tacksam för svar Nelson

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan!

Reaktorn är troligtvis ett hemmabygge.

Pumpen: det ska ju bara rinna typ tio liter/h genom reaktorn. Skall man ha ett t-rör så att överflödet rinner vid sidan?

CO2: kan man släppa reaktorvattnet vid insuget av skummaren så att det luftas ut på så vis?

Tacksam för svar Nelson

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan!

1: Jag skulle bara kolla om man tillsätter CO2 vid insuget på pumpen?

2: Pumpen: det ska ju bara rinna typ tio liter/h genom reaktorn. Skall man ha ett t-rör så att överflödet rinner vid sidan eller ska den bara stå och pumpa mot en massa motstånd?

3: CO2: kan man släppa reaktorvattnet vid insuget av skummaren så att det luftas ut på så vis?

4: Som jag fattat det bör man ha en backventil på CO2 ledningen. Kan man köpa en helt vanlig backventil som man har till luftpumpar?

Tacksam för svar.

Mvh nelson

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Hejsan!

Är det någon som kan svara eller hänvisa till någon tråd så vore det himla snällt.

Jag kör med en doserpump för till fället men jag tycker det bildas ett tryck inne i reaktorn, doserpumpen är väl tät eller?

Är det någon som har någon annan specifik pump som ni är nöjda med?

Tacksam för svar!

Mvh Nelson

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lånar tråden lite då jag ochså är nybörjare.

Har en en burk Aquamedic 1000, alla tillbehör saknas min plan är:

Att köpa doserpump c:a 4l/h som skall pumpa dygnet runt med vatten från sumpen och returen till skummaren

Att köpa magnetventil

Att via timer & magnetventil styra tillförseln av CO2 i intervaller till rätt CA-nivå i huvudkar.

Tex. 10min varje timme under natten, eller annat bättre intervall tex 5min per timme dygnet runt, eller vad som nu kan vara bäst?

Rätt eller fel?

//Iksero

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan!

Är det någon som kan svara eller hänvisa till någon tråd så vore det himla snällt.

Jag kör med en doserpump för till fället men jag tycker det bildas ett tryck inne i reaktorn, doserpumpen är väl tät eller?

Är det någon som har någon annan specifik pump som ni är nöjda med?

Tacksam för svar!

Mvh Nelson

Jag kan inget om utrustningen men jag läste för ett tag sen i en annan tråd som du hade att Vitamin uttalade sig om att skulle kunna vara en reaktor byggd av honom. Har du haft kontakt med honom om hur den används?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...