Mirro85 Postat 15 september 2017 Postat 15 september 2017 Hej! Jag tänkte bygga min första sump. Karet till sumpen är 60×30×30 Jag hade tänkt mig att ha ett fack till filter, ett till skumaren en bubbelfälla och ett fack till returpumpen. Kan någon hjälpa mig att ritta en skiss med vilcka mått det ska vara och sånt? Jag har en 450l akvarium och man måste tänka på att returpumpen kan gå sönder eller att strömmen går. Och då vill jag inte ha en massa vatten i vardagsrummet. Tack i förhand! Citera
Slanten Postat 15 september 2017 Postat 15 september 2017 Lite mer fakta behövs nog. Hur stor bottenyta behöver skummaren? Vilken höjd på vattnet behöver skummaren stå i? Vad är det för filter? Storlek? Hur stor är returpumpen? Hur ser överrinnigsfacket ut? Hur stor är den? Citera
mcjagg Postat 15 september 2017 Postat 15 september 2017 Hej du behöver inte ha en massa fack räcker med ett fack till returen och resten till skummare,reaktor och filtersocka dessa två avgränsr du med en bubbelfälla mvh Frank 2 Citera
Mirro85 Postat 15 september 2017 Författare Postat 15 september 2017 Ska jag inte ha någon bubbelfälla? Citera
mcjagg Postat 15 september 2017 Postat 15 september 2017 Jo det är bubbelfällan som avgränsar det två facken alltså returfacket och teknikfacket Citera
Mirro85 Postat 15 september 2017 Författare Postat 15 september 2017 Jag tänkte ta en bild på din Sump, men jag glömde. Första glaset ska vara uppe 2 cm och den som är närmast returpumpen ska vara nere och 2-3cm under första glaset. Räcker det med 2 cm mellan dem? Citera
kaptenen Postat 15 september 2017 Postat 15 september 2017 12 timmar sedan, Mirro sa: Jag tänkte ta en bild på din Sump, men jag glömde. Första glaset ska vara uppe 2 cm och den som är närmast returpumpen ska vara nere och 2-3cm under första glaset. Räcker det med 2 cm mellan dem? Ganska standard att ha ca 2-5cm mellan bafflarna om det är de du menar. Om du söker på "sump design" på google bilder så får du hundratals olika bilder på hur man kan forma sin sump. Finns allt från simplaste med två fack till superavancerade med 5+ olika fack och olika rördragningar. 2 Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.