Gå till innehåll

Bygga om från syresten till venturi


wrroomm77

Rekommenderade inlägg

Venturi är ett företag som antagligen var bland de första som tillverkade diffusorer. I dag gör de injektorer för flytande gödsel till lantbruksbevattning.

Dispergator är väl vad den andra grejen borde kallas för. Där har man utformat pumphjulet på ett speciellt sett så att det "vispar ihop" vatten och luft i små bubblor. En av de första lösningarna jag såg bestod i att man borrade en massa små hål i impellerns vingar. Det kan ju kanske vara så namnet nålhjul blev till.

Jag har en hembyggd skummare som jag först försökte driva med Eheim 1060 och injektor men utan att bli imponerad av resultatet. Sedan satte jag en dispergatorvisp som impeller och kopplade in en extra pump. Effektiviteten blev mer än dubbelt så stor. Det går ju åt en pump till förstås men det fungerar verkligen mycket bättre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

A venturi can also be used to mix a fluid with air. If a pump forces the fluid through a tube connected to a system consisting a venturi to increase the water speed (the diameter decreases), a short piece of tube with a small hole in it, and last a venturi that decreases speed (so the pipe gets wider again), air will be sucked in through the small hole because of changes in pressure, and at the end of the system a mixture of fluid and air will appear.

To avoid undue drag, a venturi typically has an entry cone of 30 degrees and an exit cone of 5 degrees.

Named after Giovanni Battista Venturi (17461822), Italian physicist.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Venturi är ett företag som antagligen var bland de första som tillverkade diffusorer. I dag gör de injektorer för flytande gödsel till lantbruksbevattning.

Dispergator är väl vad den andra grejen borde kallas för. Där har man utformat pumphjulet på ett speciellt sett så att det "vispar ihop" vatten och luft i små bubblor. En av de första lösningarna jag såg bestod i att man borrade en massa små hål i impellerns vingar. Det kan ju kanske vara så namnet nålhjul blev till.

Jag har en hembyggd skummare som jag först försökte driva med Eheim 1060 och injektor men utan att bli imponerad av resultatet. Sedan satte jag en dispergatorvisp som impeller och kopplade in en extra pump. Effektiviteten blev mer än dubbelt så stor. Det går ju åt en pump till förstås men det fungerar verkligen mycket bättre.

Alla injectorer kräver motor som ger högt tryck. Därför blev ditt resultat magert med Eheim 1060. Pumpen skall ge helst 2 Bar eller mer (dvs 20m tryckhöjd)
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag körde en gång i tiden med först en eheim luftkyld på 8 liter/minut som injektorpump. Fungerade ungefär lika bra som Rena 100 + syresten. Sedan bytte jag till en oljekyld Eheim som drog 80w och gjorde ett fantastiskt skum i en 1,5m hög skummare. Min rörmask svalt ihjäl på några veckor. 420 liter akvaium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo min fundering var följande att pressa mer vatten genom min AC 700A som i nuläget är med utrömmarsten

och drivs med en ehiem 1048 som ger 600 liter i timmen

jag funderade på att antingen sätta på en mycket stakare pump med en venturi o slopa utrömmaren eller

ta en stakare pump o sätta till mera luft via utrömmaren

det jag vill äär allts att trimma min skummare så den skummar mer effektivt utan att behöva byta ut den...

vad tror ni?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan du inte bygga om den som typ en Deltec AP 600 med intern lop som förser skummaren med luft......?

Inte så väldigt komplicerat men det krävs en extra pump och man måste ta hål i sidan på skummaren. Det kan vara ett problem om plasten är gammal och skör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som jag ser det så är din pump alldeles för liten för att driva en venturi och få in den mängd luft som behövs för en bra effekt. Den fungerar bra för att pumpa vatten till skummaren men troligen inge mer.

Stoppar du i stället dit en större pump med en venturi på inloppet och ett nålhjul så kommer troligen skummaren att flöda över eftersom utloppet och höjden inte är dimensionerad för det flödet. Men det är ju bara att prova den saken innan du tar hål i röret eftersom båda alternativen behöver en venturi och en större pump.

Alternativ två är att mata skummaren med den lilla pumpen och göra en close loop i skummaren med en extra pump med venturi och nålhjul. Då kan den arbetar på max och pumpa in så mycket luft som möjligt. Som på bilden.

/Tomas

post-1654-14468912475772_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man ska inte blanda venturi och nålhjul. Venturi funkar så att man ökar hastigheten på vattnet (genom en diameterminskning på röret) och sänker därmed trycket (Bernoullis ekvation). Det kommer att bli undertryck i den smala rördelen och man kan släppa in luft där. Man använder sig av ett vanligt pumphjul i en venturiskummare och nålhjul i en dispergatorskummare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förtydligande: För att få venturiverkan behövs en kraftig pump med vanligt pumphjul (på inloppet till pumpen). Man kan ha ytterligare en pump (eller fler) med nålhjul på själva skummarröret. Tycker inte att det blir en bra konstruktion. Man kan också tänka sig en down draft skummare med nålhjul på själva skummaren. Det blir inte heller bra. En venturi kräver ett stort flöde genom skummaren för att få in mycket luft. Down draft fungerar på samma sätt. Personligen tror jag att det är lättare att konstruera en bra nålhjulsskummare (mindre effektförbrukning m m).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förtydligande: För att få venturiverkan behövs en kraftig pump med vanligt pumphjul (på inloppet till pumpen). Man kan ha ytterligare en pump (eller fler) med nålhjul på själva skummarröret. Tycker inte att det blir en bra konstruktion. Man kan också tänka sig en down draft skummare med nålhjul på själva skummaren. Det blir inte heller bra. En venturi kräver ett stort flöde genom skummaren för att få in mycket luft. Down draft fungerar på samma sätt. Personligen tror jag att det är lättare att konstruera en bra nålhjulsskummare (mindre effektförbrukning m m).

På min Deltec 1060 sitter det venturi på ingången till pumpen och nålhjul (pin wheel) i själva pumpen, den har inte någon extra pump eftersom den sitter direkt i sumpen. Pumpen sköter både att cirkulera och att suga in luft igenom venturin med ett nålhjul. Den pumpen klara alltså både ok.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

H&S

The H&S protein skimmers are dispergator skimmers

with design and production based upon high quality

standard, maximum effect in spite of the very low height.

This skimmer type has to be placed inside the

filtration plant.

Very fine bubbles are obtained through the special pins

and the air intake which works through the water flow.

The skimmers are available in different sizes, suitable for

all tanks. Special skimmer sizes can be ordered at

merginally higher prices.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan!

Om jag förstått rätt så krävs det mycket mer energi till en injektor-skummare än en nålhjuls-skummare eller?

Enligt en artikel ang beckettskummare så krävdes det en pump som klarar 4-5000liter/h. http://www.reefkeeping.com/issues/2002-03/fm/index.php

Mvh Nelson

Alla skummare som använder venturiprincipen kräver högt flöde för att verka effektivt. Pumpen skall inte ge högt tryck eftersom man sänker därför inte behöver sänka trycket så mycket i venturiröret för att skapa undertryck. Men ju högre flöde pumpen ger desto mer luft kan man suga in. Pumphjulet bör därför ha liten diameter men stor bredd. Stor diameter (på pumphjul) ger stort tryck p g a hög periferihastighet (jämför karusell). Bredden på pumphjulet bestämmer flödet genom pumpen. En större bredd tillåter mer vatten att passera.

Effektbehov P=1025x9,81xQxH/verkningsgraden= xxx Watt

Q(flöde) skall vara i m3/s och H(uppfordringshöjd) i meter. Verkningsgrad för pump inkl motor 0,3 (industripumpar kan i bästa fall ligga på 0,6 - 0,7, och har optimerade pumphjul). 1025 är massan för 1 m3 vatten (saltvatten).

Exempel 1025x9,81x0,001x2/0,3=20 W En pump som ger 3600 l/h vid 2 m förbrukar 20 W.

En dispergatorpump kommer att förbruka mindre ström eftersom den kommer att pumpa en luft-vattenblandning som är mycket lättare än 1025 kg/m3.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...