Halogen Postat 28 januari 2006 Postat 28 januari 2006 Hej,I regel så rekomenderar man att allt nyinköpt levande ska gå i karantänskar, innan överföring till huvudkar.Min fråga är om det är någon som har något bra tips, vad man ska behandla med något under tiden, eller behövs inte detta? Tänkte på eventuella parasiter, virus , bakterier etc. / Hälsningar Pär Citera
stigigemla Postat 28 januari 2006 Postat 28 januari 2006 Jag äter inte medecin när jag är frisk. Jag har bara karantänen som kontroll. Ser jag något sjukt får jag behandla det jag ser. Dessutom är det ju normalt sett mycket lugnare för fisken att vänja in sig i ett karantänkar. Citera
jens karlskrona Postat 28 januari 2006 Postat 28 januari 2006 Vissa kör med uv-c och lite lägre salthalt när man karantänshåller känsliga fiskar.. Annars håller jag med Stig..Jag har ungefär samma vatten i min karantän som i huvudkaret.. Där får dom lugn och ro oxå. Citera
Halogen Postat 29 januari 2006 Författare Postat 29 januari 2006 OK,Tack för tipsen! / Hälsningar Pär Citera
Ingvar Hellmalm Postat 29 januari 2006 Postat 29 januari 2006 Mitt karantänskar är så utformat att i ena änden så finns en tun slang från huvudkaret och i andra änden en slag till golvbrunnen. I karet finns en liten cirkulationspump. Jag tar vatten från huvudkaret och droppar långsamt till karantänskaret. Det fungerar som ett litet vattenbyte i huvudkaret. Om någon sjukdom visar sig så kan jag stänga av tillförseln och anpassa resp behandla. Detta lilla kar c:a 25l har jag gjort av plexi limmat med Acrifix 106. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.