Gå till innehåll

montiporor


joney

Rekommenderade inlägg

Famijen Stylophora ingår i släktet Pocilliporidae och familjen Montipora ingår i släktet Acroporidae.

På svenska kan vi kanske kalla släktena Pocilliporaliknande och Acroporaliknande.

Pocilliporaliknande har oftast polyperna ute dygnet runt till skillnad från Acroporaliknande som ofta bara har polyperna ute nattetid. Fast Acroporoider som är odlade lång tid har ofta polyperna ute på dagen också.

En skillnad som jag tycker ofta är påfallande är att Pocilliporaliknande är snyggare med polyperna utslagna medan Acropora många gånger har klarare färger med polyperna indragna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

patric!!

du får gärna ta med dig lite sten fraggar till träffen.. ta med dig fungian oxå.. om ingen vill ha den kan jag ta den...mvh

ja håller på att fragga järnet nu.. men ja vill inte ta me några stenfraggar som inte har tagit sig å inte klarar en flytt.. de kom lite nära inpå för att fragga....

ja kommer därimot att kunna få me mig en hel del mjukisfraggar ifall någon e intresserad av det!

ang fungian. så kommer den att stanna i min tank. Bara för att den helt plötsligt har börjat äta och blåsa upp sig som aldrig förr.. ( tog låååång tid för den killen att aklimatisera sig )..

/ HB

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nice foto,du börjar bli bra på detta,vill se fler foto i din egen tråd!

:smiley9: :smiley9: tack. ren lyckoträff tror ja.. ja jobbar stenhårt på att lära mig kameran.. ja vill kunna ta sånna där feta kort i macro som man ser ibland, å tänker fasen vilken grym bild... det kommer.. bilderna blir bättre för varje gång..

tack igen.. å om de finns nån som vill att ja kommer över å plåtar era tankar, så gärna för mig.. ger bara extra träning..

/ HB

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

:).. ja ska iaf åka upp till lejonet i gällivare.. å ta me ett gäng fraggar dit..

hmm frågan e om han kan köra tropiskt där eller om han måste köra temperate? hehehe

lejonet kanske inte har bekymmer me värmen där uppe, kanske kör bergvärme till tanken istället.. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...