Gå till innehåll

Många clowner


Davidm

Rekommenderade inlägg

Undrar om det är någon här på forumet som har två par clowner i sitt kar. Har varit inne lite på RC och där finns det några stycken och det verkar fungera OK. Undrar främst då om man ska släppa i båda paren samtidigt för att förhindra allt förmycket bråk, eller om det går bra att släppa i dem parvis med några måndare mellan.

Hade tänkt mig att ha ett par vanliga a.ocellaris och ett par svarta a. ocellaris

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hakar gärna på den här tråden.

Jag har nämligen redan ett par av svart ocellaris. och vill skaffa mig ett par av de "vanliga". Akvariet är ett 540 och de svarta clownerna är inte det minsta aggresiva för tillfället.

Vågar man skaffa ett par till?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har 2 st Amphiprion chrysopterus i min tank dom är ca:12cm stora, dom fajtas ibland men inte så ofta längre. Det var värre när jag hade en anemon.

Jag hade den ena först, sen köpte jag en till lika stor och hade den nya i en korg nedsänkt i karet, sen bytte jag på dom och lät den nya simma runt lite i karet möblerade om lite för att förstöra territoriet lite sen gick det bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, jag har idag fem stycken clowner och började med två och har sedan utökat med tre stycken till.

Under två perioder blev en av de mindre clownen bort jagad av de andra, men det lugnade ner sig efter ett par veckor.

Vad jag kan förstå så är det en stark rangbildning hos clownerna och det var troligen det som de gjorde upp om. Sedan om det gäller samma sak mellan olika arter i clownfamiljen har jag svårt att svara på.

Jag tycker du ska skaffa fler.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En fråga till er som har både vanliga ocellaris och svarta blandat.

Finns det en risk att de bildar par över färggränserna?

Tyvärr har jag inte haft den lyckan ännu varke inom eller utom färgerna. Men det är ju samma art så jag förstår inte varför de inte skulle kunna bilda ett sådant par.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Undrar om det är någon här på forumet som har två par clowner i sitt kar. Har varit inne lite på RC och där finns det några stycken och det verkar fungera OK. Undrar främst då om man ska släppa i båda paren samtidigt för att förhindra allt förmycket bråk, eller om det går bra att släppa i dem parvis med några måndare mellan.

Hade tänkt mig att ha ett par vanliga a.ocellaris och ett par svarta a. ocellaris

Beror på arter. Det går inte att släppa in om du t.ex har ett väl ettablerat par av Frenatus då blir det slakt även om man släpper in ett par Clarii som är dubbelt så stora inte ens i mitt 3000 l med 3 symbiotiska anemoner. Om du skall släppa i så tror jag du måste göra det samtidigt innan några revir är ettablerade. Dessutom så unga som möjligt.

Jaken:

Percula och ocellaris tillhör de allra snällast innan de uppnår en längd av 12 cm. Dessa arter går ju ofta i stimm i naturen och är många i en anemon. Andra arter finns bara två och två och kan selektivt penna andra som kommer in i reviret. Det beror också på om det är ett bra revir med anemon eller inte. Jag har nu 3 arter i mitt kar. Clarkii, Frenatus och percula. Men det gick inte utan att jag fångade upp den dominata honan av frenatus. jag försökte sätta tillbaka henne efter 3 v (gjorde detta 2 gånger) men samma resultat. Fick gå till försäljning. Den kvarvarande frenatusen (som är omöjlig att fånga upp) har helt plötsligt blivit snäll.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag Har läst om "blandade" par.

Antagligen var det något månadens akvarium på Reef Central eller Advanced Aquarist. Den svarta occelarisen är urvalsodlad ur vildfångad occelaris. Den svarta perculan skall vara framställd genom att korsa percula med svart occelaris och sedan urvalsodla.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej ville bara säga att jag har 4 svarta och 2 tomat clown vet kan ej den latinska namnet på dom

och dom funkar hur bra som helst tillsammans

Om det är Premas (hake på gällocket) du lyckats med så får man grattulera detta är en av de allra elakaste. Om ni är intresserade av clowner så rekommenderar jag boken Anemonefishes av Gerald Allan ISBN 0-87666-001-4 är lit gammal nu men täcker det mesta.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett par av vad jag artbestämmer som Frenatus (lite svårt att se exakt tycker jag...) + att jag har haft ett Ocellaris par och den ena Ocellarisen är nu död och den kvarvarande Ocellarisen blir ibland ganska utsatt och ska därför säljas med mitt andra kar...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...