Gå till innehåll

Mata min Leopard Wrasse


RozZy

Rekommenderade inlägg

Hejsan.

 

Har för ungefär 4 dagar sedan köpt in min första Leopard wrasse. Han äter bra när det är matdags på morgnarna (Kl 07.00) men går och "lägger sig" runt kl 16, vilket är ett problem eftersom jag inte är hemma från jobbet föränn runt kl 18.30-19.

 

Är det ett problem att bara mata honom en gång om dagen? Jag hade turen med min levande sten att den kom med massvis av poddar som han äter av medans jag är på jobbet. Men när de tar slut är jag rädd att han kommer svälta.  

 

Har en autofeeder men den kan man inte lägga frysmat i. 

 

Just nu äter han Mysis, röd plankton, Brineshrimp+spirulina, Marine Cuisine.  Tror ni att frysmat på morgonen och torrmat via autofeeder under dagen borde räcka?

 

 



 

23905174_1635700866486594_4401868012284311545_n.jpg

Ändrat av RozZy
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 hour ago, Rameau said:

Hur har du ställt belysningen kl 07 borde det vara natt i akvariet om du vill ha ljust på kvällen när du kommer hem?

 

 


Hade att ljuset peakar vid 07.00 och släcks vid kl 15. Men har ändrat det nu så att det blir ett 13:30-21:30 ( totalt 3h ramp) schema istället och hoppas han är vaken när jag är hemma runt kl 19.

 

Frågan är fortfarande.

 

Hur ofta bör en Leopard Wrasse äta? Räcker det att han matas 2x per dag med "död" mat?

 

Ändrat av RozZy
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har två i mitt akvarium. de får mat högst en gång om dagen - de är ganska tjocka :) Matar bara med fryst artemia, fryst mysis och annan fryst mat.

 

Jag har två pipefish - de klarar sig också på en gång om dagen.

 

Tar ca 1 vecka som sagt för dem att bestämma hur sov och vaknaklockan skall ställas.

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 hour ago, Lasse said:

Jag har två i mitt akvarium. de får mat högst en gång om dagen - de är ganska tjocka :) Matar bara med fryst artemia, fryst mysis och annan fryst mat.

 

Jag har två pipefish - de klarar sig också på en gång om dagen.

 

Tar ca 1 vecka som sagt för dem att bestämma hur sov och vaknaklockan skall ställas.

 

MVH Lasse

 


Tack så mycket, precis det svaret jag letade efter :)

 

Han åt riktigt mycket fryst artemia med spirulina imorse så jag är rätt säkert att han kommer klara sig nu. Men ja han sover som skalman med egen mat och sov klocka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...