Kimozabe Postat 6 december 2017 Postat 6 december 2017 Provade att söka men hittade inget vettigt. Jag har svetsade ställningar till mina akvarium. På dessa tänkte jag lägga något skivmaterial och sedan akvarium. Fick rådet att använda exteriör MDF, detta verkar inte helt lätt att få tag på = måste beställas hem. Är detta material optimalt eller finns det något annat som kanske fungerar lika bra/bättre? Sen undrar jag om underlägg är att föredra/ett måste? På dom mindre karen 220/110 liters är det nog inget större problem men på mitt stora kan det eventuellt bli jobbigt då där inte är jättemycket plats på ena sidan och det hade varit smidigt att kunna kasa akvariet på plats. Mvh Kim Citera
Lasse Postat 6 december 2017 Postat 6 december 2017 Jag hade valt 19 mm formplyfa och ett liggunderlag MVH Lasse Citera
Kimozabe Postat 6 december 2017 Författare Postat 6 december 2017 Tack för svaret @Lasse Har googlat lite ikväll och fått fram allt från lärk, formplyfa till att det endast är durkyplyfa som gäller. Rätt stor prisskillnad på dessa olika material. Hittade även en mdf tricoya som tydligen ska vara bättre än exteriör mdf Mvh Kim Citera
addo Postat 7 december 2017 Postat 7 december 2017 Jag har alltid kört 25mm limträskiva som jag målat för den inte ska suga vatten och lagt frigolit på, till större kar. Citera
Kimozabe Postat 7 december 2017 Författare Postat 7 december 2017 Tack för tipset @addo Jag har hittat en som kan leverera formplywood kapat i rätt mått. Eftersom allt kommer täckas så kan jag stryka på lite silikon i skarvar/snittytor och sen borde det klara sig. Mvh Kim Citera
Kimozabe Postat 7 december 2017 Författare Postat 7 december 2017 Kommer dock bara köra med 12mm till karantänen, tror set räcker på 110/220 liters. Mvh Kim Citera
Lasse Postat 7 december 2017 Postat 7 december 2017 Kan du fåt tag på 12 mm formplyfa så duger det till stora karet också. Trodde den bara fanns i 19 mm. De senaste åren har jag gått ifrån frigolit till liggunderal. Fördel - den bygger inte lika mycket på höjden. Men visst - det funkar med frigolit också. MDF - det är bara papper för mig MVH Lasse Citera
Kimozabe Postat 7 december 2017 Författare Postat 7 december 2017 Tack @Lasse Tänkte köra med underlägg avsedd för akvarium, dom är ju rätt tunna men antagligen fullt tillräckliga. Mvh Kim Citera
Lasse Postat 7 december 2017 Postat 7 december 2017 (ändrat) DVS liggunderlag som döps om till akvarieunderlag och fått ett nytt pris....... MVH Lasse Ändrat 7 december 2017 av Lasse Citera
danne031 Postat 7 december 2017 Postat 7 december 2017 Köksbänk från Ikea är ett tips så kan du välja mellan lite olika färger också. Apropå underlägg så går åsikterna såklart isär. Rent teoretiskt om skivan är platt och ren så är underlägg onödigt, Aqua medic t.ex. har inte det original under sina kar som står på en skiva stenhård laminerad spån (dvs samma som en Ikea köksbänk) Jag har kört både utan, med yogamatta och med biltemas liggunderlag, tycker bäst om yogamatta då liggunderlag blir lite tjockt och fult. Citera
Kimozabe Postat 8 december 2017 Författare Postat 8 december 2017 När jag läste liggunderlag tänkte jag på ett tjockt blått som vi har här hemma. Får undersöka lite närmre om där finns nåt som är värt att meka med. Vill inte ha något som är delat utan en hel matta och som då inte är för jäkla tjock. Mvh Kim Citera
danne031 Postat 8 december 2017 Postat 8 december 2017 Biltema är grå och ganska tjock, 10mm tror jag, med en rutnätsyta som gör det enkelt att skära raka bitar. Citera
Kimozabe Postat 10 december 2017 Författare Postat 10 december 2017 Det blev björk formplywood. Den andra som fanns där såg inte vidare jämn/styv ut. Mvh Kim 1 Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.