Gå till innehåll

från 40 till 150liter


Dallaman

Rekommenderade inlägg

Har 40l utan sump. Tänkte bygga om 150l söt till salt är inte intreserad av borrning, "bor i lgh kan bli dyrt". Kollade lite på överrinnings boxen, men jag har lite plats på sidorna.

Är ingen expert så det kommer en del frågor under planerings, uppbyggnads och drift stadiet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok tack för de snabba svaret slapp ja tänka mer på de.

får fundera ut någon ny lösning..?

överväger kanske att borra....eller köra utan sump (igen)???

planerad uppstart är slutet i feb eller början av mars, hinner nog att ändra mig 10ggr.

om man skulle borra var är det säkrast? det är ett köpt beg kar i aluram vet ej vad det är för glas.

svårt att mäta, får det till 4mm

ska ha ca 20-25kg ls om det har någon betydelse?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag kör utan ytavrinning. har en pump som "piskar" vattenyttan så man inte får en hinna av skit. sen har jag även en skummare som suger in ytvatten så jag tyckte inte det var nödvändigt med ytavrinning i mitt lilla kar.

dåligt med plats har jag också..

men mitt nya kar (250l) ska jag borra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vad heter en sådan skummare och vad kostar den. (viste inte att det fanns)

körde med 1 pump i 40l men då fick ja en "grön yta" vinkla upp den. men då vart det inte cirkulation nog så ja kasta ner en till som jag hade liggandes.funkar fint.

Har en fluvar 4+ "stort filter" den skulle funka som yt piskare och en till utan "stort fiter" som rör runt i grytan, låter det vettigt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skaffa ett kar på 1200 liter eller så och gör en inbygd sump. Då är det ingen risk att det flyter över och du slipper borra...

De kostar inte så mycket.

:snurrig: hade det i tanken i 150l men det blir inget kar kvar.:snurrig:

ska satsa på stort kar när jag köper eget hus/lgh eller blir rik, är bara 22år så jag vet inte ens om jag bor kvar här nästa år? lättare att flytta 150 kar än 1200 kar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok då va det inte så dum idé sump i 150? ska kolla upp skummare med ytrinning idag annars kanske sump i kar. Nytt kar står inte på inköpslistan inte de närmase åren (säger jag nu)...

kollade med butiken i stan, han tyckte jag skulle köpa svart pvc plastskiva och göra en liten sumpbox 30x10cm längs baksidan och använda 40l skummarn (miniflotor) och ett starkt men litet pumphuvud ska fixa skiss...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser väl iofs bra ut men varför inte bara göra en låda för skummaren och låta skummaren pumpa tillbaka vattnet i karet ?

nu är jag inte med alls??? vet inte om det finns fler miniflotor, min är ifrån aqua medic. vet inte om jag ser rätt men den är rör i rör och in och ut är på samma ställe. du får ursäkta kvaliten på mina skisser har bara paint

post-2263-14468912473242_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nu är jag inte med alls??? vet inte om det finns fler miniflotor, min är ifrån aqua medic. vet inte om jag ser rätt men den är rör i rör och in och ut är på samma ställe. du får ursäkta kvaliten på mina skisser har bara paint

Sorry.. Tänkte inte på hur miniflotorn jobbar.. Miss av mig...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...