Gå till innehåll

Fosfatreaktor


stigigemla

Rekommenderade inlägg

Min nybyggda fosfatreaktor.

Den är gjord av en gammal pump som insuget bara ville slagga igen på i mitt nano + en plexikon som är över från en misslyckad skummarinjektor. På den har jag Tangitat en liten bit myggnät för att hindra Aquaphosen från att rinna ned i pumpen vid strömavbrott. Sedan har jag trätt på en bit av en skarv för 20mm VP rör jag hade liggande. På en kapad Fantaflaska har jag gängat en bit 25mm VP rörskarv. Sedan är det bara att sätta ihop och stoppa i sumpen.

post-1204-14468912475049_thumb.jpg

Den andra bilden visar reaktorn i drift.

Obs! Den fungerar bara med Biophos. Aquaphos är så finkornigt att det sköljs ur.

Flaskan skall nå några cm över vattenytan så att tyngden i flaskan av vattnet över vattenytan håller reaktorn på plats.

post-1204-14468912475181_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Det behövs tre saker:

1. Fördelning av vattenflödet så att det går genom hela ytna av mediet. det har jag fixat genom att utloppet går genom en tratt. På så sätt skiktar sig filter medet så att det tyngsta kommer längst ned där det är smalare och flödet är större.

2. En lämplig grovlek på filtermediet så att det inte låser sig fast där det grövsta hamnar eller att det minsta spolar ut. Det har jag löst genom att använda Aquaphos som är ganska grovkornigt.

3. Någonstans där de finkornigaste delarna av filtermediet hamnar efter at det blåst ur filtret. Det har jag löst genom att sätta filtret i sumpen där jag enkelt kan suga ur "dammet" från filtermassan från botten av sumpen..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...