Gå till innehåll

Min algreaktor - FÖR effektiv?


Maglofster

Rekommenderade inlägg

Hmm..

 

Undrar om jag tagit i för mycket med min algreaktor med chaeto? Tanken var att den skulle balansera sig själv lite. D.v.s när det börjar bli lite låga näringsvärden i vattnet borde algerna växa långsammare och så länge jag har någotsånär statisk övrig biomassa (långsam tillväxt av fiskar koraller etc) så borde den hamna i någon form av jämnvikt om matningen är konstant på samma nivå.

 

Nu har jag hamnat i ett läge där jag har fosfat på typ 0,03 (enligt Hanna ULR) och nitrat som nollas (enligt Red Sea) om jag inte fyller på med 5 ppm nitrat per dag. Detta trots att jag matar 3-4 kuber varje dag, vilket är lite väl mycket tycker jag.

 

Jag vet ju att jag har ganska stor reaktor (typ 20 liter med 100W ljus). Men att den skulle vara så här effektiv kunde aldrig drömma om. Så frågan är vad jag ska göra? Hur ska jag få det att balansera?

 

Detta klipp från BRS är ganska intressant - det var med den i tanken som jag körde på en rätt överdimensionerad reaktor.

 

Ändrat av Maglofster
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

11 minuter sedan, Lasse sa:

Flöde igenom? 

 

MVH Lasse

 

Hmm, jadu. Kör en Jebao DC6000 på lägsta nivån. Det är ca 1 meter tryckhöjd och jag kör med 25 mm rör. Men exakt flöde vet jag inte. Funderar på att byta ut den mot en mindre och framförallt TYST pump.

Ändrat av Maglofster
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

55 minuter sedan, Rameau sa:

Jag skulle minska belysningstiden, eller tänker jag fel?

 

Ja, jag började med 14 timmar på, har justerat ner till 10. Kanske skulle gå ner mot 8 timmar? Samtidigt använder jag ju den omvända fotoperioden för att hålla PH uppe. Klurigt det här.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du skulle kunna begränsa flödet betydligt under belysningsperioden - det finns DC pumpar på fish street som är väldigt små. Det finns en 1200 literspump som har en 1-10 V ingång (de skriver inte om den av vissa skäl) men den skall passa till din Apex. Du kan behöva göra en DIY eftersom ingången på controllern är en väldigt liten telefonplugg. Då kan du köra fullt under icke belysningstid (det behövs pga cellandningen) och begränsa flödet när belysningen är tänd. Vet inte hur detta kommer påverka ditt natt pH dock men kan vara värt ett försök. 

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...