Gå till innehåll

miniflotor


Dallaman

Rekommenderade inlägg

  • 1 månad senare...

handlade en auqalight bubbelskummare, liknande den ni pratar om, hur lång tid innan skum börjar bildas? nu skummar det lite på ytan i röret. Sen det innre röret, där luftbiten sitter, ska man korta det så den får "längre" kontakt med vattnet?? har skummaren i ett fack där ytvattnet rinner ner i o igenom i botten, 1200 liter i timmer pumpar pumpen som driver ytavrinningen, borde la funka?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

handlade en auqalight bubbelskummare, liknande den ni pratar om, hur lång tid innan skum börjar bildas? nu skummar det lite på ytan i röret. Sen det innre röret, där luftbiten sitter, ska man korta det så den får "längre" kontakt med vattnet?? har skummaren i ett fack där ytvattnet rinner ner i o igenom i botten, 1200 liter i timmer pumpar pumpen som driver ytavrinningen, borde la funka?

efter jag har gjort rent hela skummarn kan det ta allt ifrån 1dag till 1 vecka innan det skummar över.

har inte så mycket fisk i det 40L (1 salarias)

ju länger bubblorna är i kontakt med vattnet ju effektivare skummning.

tror nog 1200 funkar fint till 80L "bättre mer än för lite"

har själv 1st 3200L/h och 1st 1100L/h till mitt 150L :nöjd:

detta är min uppfattning efter 4månader lusläsning här på forumet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

skummarna jag har/har haft är likadana. när jag gör ren dem ordentligt så tar det ett tag innan skummningen kommer igång.

jag har 1 marea stream 3200 l/h och en maxi-jet 1000 i mitt 105l. "För mycket cirkulation är lagom cirkulation" var det någon här på guiden som sa :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En sak med denna skummare jag funderar över, vattnet, kommer in underifrån, men hur är cirkulationen? med en impeler så pumpas vattnet in, här får det flyta förbi fritt, undrar hur effektivt byte av vatten i skummaren, så den inte står o skummar samma vatten hela tiden. Testade att flytta upp syrestenen lite, har dock ca 10 cm från vatten upp till koppen, ska nog ta o korta av innerröret, hur mycket ska man ta av? det är la ca 20 cm långt.

S

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om du har bra cirkulation i karet så kommer den inte skumma samma vatten.

jag skulle inte rekomendera dig att korta av röret till syrestenen.

ju längre ner den sitter, desto längre tid har bubblorna på sig att plocka med sig skiten upp till ytan.

avvakta lite och se om den inte kommer igång snart, man brukar behöva "köra in" skummare då det kan sitta

div skit på dem efter tillverkning som gör att de inte skummar som de ska i början.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen boys, jo det föll sig så att jag väntade och körde med den pump jag köpte, 110 L/H och för tre dagar sedan började den skumma! hade ju bytt vatten dagen innan jag satte i den så det tar ju en stund o skita ner vattnet. Åter igen fråga om detta med att korta röret, alltså det smala innerröret som syrestenen (träbiten) sitter i: Mer kontakt med vattnet är att eftersträva?! varför har man då ett så långt innerrör, som min aqualight har!? vattenutbytet i det smala innerröret kan väl inte vara så stort? det är väl när bubblorna kommer ut i det stora som exponeringen sker? Tänkte kolla återigen med er innan jag sätter dremeln i skummaren : ) har satt den i mollyt nu med en öppning i locket så koppen kommer i exakt jämnhöjd med locket. Låter inte mycket när jag gömmer luftpumpen invirad i en handuk. Mycket nöjd så här långt. Funderar på att testa o köra en månad utan o byta vatten o se hur det funkar. några tankar om det?

Tack för bra tråd, haft mycket nytta av den!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det smala innerröret är för att lämna optimalt vattenbyte i skummaren. För mycket vattenbyte = kort kontaktid luft - vatten = dålig skumning + akvariet fyllt av små luftbubblor.

Jag byggde om min Nanoskummare för ett par veckor sedan. Jag förlängde skummarkroppen 6 cm + att jag gjorde röret runt syrestenen = 3cm diameter. Resultat bättre skumning med samma inställning på luftpumpen. Det gamla röret runt syrestenen hade diametern 4,7 cm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

du minskade alltså innerrörets diameter o fick bättre skummning? intressant. Jag bytte syresten i min skummare för tre dagar sedan o den skummar inte alls nu.. Dock hade skummningen avtagit innan jag bytte. Nya stenen är av "sten" o inte trä som den gamla. Skulle man tagit trä istället? spelar det roll?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Det kanske beror på kvalitet mellan olika märken, men redan efter en vecka så är bubblorna betydligt större och du får därmed sämre kontakt med vattnet och sämre skummning. Jag har 5 träutströmmare som jag alternerar med. Jag brukar ställa dessa bredvid varandra så ser man vilken som har krymt mest, och den byter jag till. Men sen måste man byta till nya, när inte detta fungerar.

/ PP

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...