Gå till innehåll

Anthias.


Laserbengan

Rekommenderade inlägg

Enligt min erfarenhet är det bara i början som Anthiasen behöver matas flera gånger om dagen. Det verkar som att efter ett tag kan magen bli större så att de kan samla på sig mer mat. Men svalget är mycket smalt så de behöver lång tid på sig för att svälja. Man måste alltså mata en kvart eller något sådant för att de ska få ned tillräckligt med mat. Jag har Squamipinnisen som jag tror skall vara den lättaste men det bör vara samma ungefär med de andra arterna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag har förstått så är även ljuset av vikt...för mkt starkt ljus (framförallt i början) är stressande för dem. Många arter förlorar sin färg efter ett tag, om detta beror på ljus, "sociala" problem eller näringsproblem är oklart. Meningarna går också isär huruvida det bästa är att ha många ihop eller enskilda individer.

Någon form av automatiserad matning från ex ett refugium med levande mat är det absolut bästa...

Stark cirkulation - viktigt.

Lugna "tankkamrater" är förmodligen ett plus, inte minst så att alla hinner äta...

Kolla på advancedaquarist.com eller reefkeeping.com jag har för mig att där finns några bra artiklar om Anthias.

Vet inte om detta hjälpte något...Jag är själv mycket sugen på att ha ett stim med dessa underbara fiskar men jag tvekar på om man kan ge dem rätt förutsättningar.

De "lättaste" skall vara P. Squamipinnis och P. bartlettii (tror jag)

Mvh

Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det finns väldigt många trådar om Anthias på reefcentral oxå, en hel del nyttiga tips och råd.

Jag hade 1+5(eller 4) i ett 670l kar för några år sedan, hade aldrig några problem och matade inte så värst ofta heller, men jag hade kanske bara tur :)

Väldigt trevliga firrar, hanen var en rolig prick som ofta tog vilopauser på någon sten, såg ganska kul ut

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När en Anthias lägger sig på en sten för att vila skall det bero på näringsbrist har jag läst. Då är det i sista laget för att ändra på matningen. Mina är otroligt snabba efter maten så jag kan inte tro att det är något problem med det. De lever ju i stora stim där först fram får matbiten. Men däremot får de kanske i sig en femtedel av vad de behöver i första hugget så man får lägga ned maten i omgångar.

Jag har två fånger 250 w MH + 80w actinic hos mina och har aldrig sett att ljuset skulle skrämma dem. Däremot när det bara är actinic på är de ganska så skygga. Får jag besök eller stoppar ned en hand i karet sticker de och gömmer sig. Men mina percula kommer fram för att kolla så jag inte gör något dumt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Näringsbiten är bara ett av problemen med Anthias. Aggressiviteten inom arten är den andra. De är extermt territoriella och ofta har stimmet en strykfisk och gruppen blir ofta som "tio små negerpojkar". Därför funkar oftast Anthias bäst ensamma.

För att komma undan aggressiviteten behövs stora kar. Hur inredningen är utformad påverkar. Dessutom är en riktigt hög cirkulation dämpande för aggressiviteten. Ett stort antal är att föredra, men då blir utfodringen ett problem.

Ljuset lär bara vara ett problem för de riktigt färgglada djupvattens-Anthiasen. Knappast för squamipinnis (som dock skall vara en av de mest aggressiva).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Problemet är ju att anthiasen bara sväljer en eller ett par kulor åt gången. Så du får mata många gånger...

Men efter min erfarenhet räcker det med några minuter mellan varje matning när de är invanda.

Jag har fyra honor och en hane idag men ingen strykfisk. Kanske det kan bero på mina åtta Chromis.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...