Leoparden Postat 24 januari 2018 Postat 24 januari 2018 Någon som kan bedöma vilken sorts alg det kan röra sig om på dessa (dåliga och otydliga) bilder? Den vita stenen är ny, revkeramik, och ställdes in för ett par dagar sedan. Även gorgonian är ny... Citera
Leoparden Postat 24 januari 2018 Författare Postat 24 januari 2018 (ändrat) Kan tillägga att karet varit igång i 2 månader, den levande stenen är inkörd sedan tidigare. Använder kranvatten med ett visst reningsfilter på, men som inte renar lika bra som osmos såklart. Värdena ser ut enligt följande: Salt: 1.024 Temp: 27 ph: 8.15 Ammonium: 0 Nitrit: 0 Nitrat: 0 (antagligen ett problem) Fosfat: 0,5 (också problem) Kalcium: 500 Magnesium: 1500 kh: 8,5 Ändrat 24 januari 2018 av Leoparden Citera
Christian J Postat 24 januari 2018 Postat 24 januari 2018 Hör tråden på första bilden till? Trådar som lyfts av syrebubblor, smutsgul färg och fragment som flyter upp till ytan kan vara dinoflagellater. Gyllenbrun färg kan vara kiselalger. Citera
Leoparden Postat 25 januari 2018 Författare Postat 25 januari 2018 8 hours ago, Christian J said: Hör tråden på första bilden till? Trådar som lyfts av syrebubblor, smutsgul färg och fragment som flyter upp till ytan kan vara dinoflagellater. Gyllenbrun färg kan vara kiselalger. Om den hör till? Vad menar du med fragment som flyter upp till ytan? Har väldigt svårt att avgöra färg Citera
Christian J Postat 25 januari 2018 Postat 25 januari 2018 7 hours ago, Leoparden said: Om den hör till? Vad menar du med fragment som flyter upp till ytan? Har väldigt svårt att avgöra färg Jag menade om tråden var samma alg som den bruna beläggningen på stenen (ser ut så, men skulle teoretiskt kunna det vara en grön trådalg). Dino kan bilda trådar, inte kiselalger (däremot kan kiselalger växa på gröna trådalger, men det ser jag inga i ditt kar). Större angrepp av dino tenderar att bilda trådar som lyfts upp av syrebubblorna de producerar, bitar kan även flyta på vattenytan. Citera
addo Postat 25 januari 2018 Postat 25 januari 2018 Jag tror inte det är någon fara, det brukar komma diverse skitalger på ny sten. Gorgonian kommer säkert öppna polyperna om ett tag. Jag skulle däremot höja salthalten till 1,025 då koraller brukar vilja ha lite högre salthalt. Citera
Fredda Postat 25 januari 2018 Postat 25 januari 2018 Ser ut som samma skit jag själv tampas med för tillfället. Genom uteslutningsmetoden (72 h blackout och cyano remover biter ej) har jag kommit fram till att det måste vara dino jag har. Mitt byggs upp (snabbt) och bildar trådar i sanden så fort ljuset tänds. Det enda som tycks fungera något så när är att vara där och störa hela tiden och sänka näringsnivåerna i karet. Behöver inte vara samma du själv har, men det ser väldigt likt ut. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.