nike83 Postat 1 mars 2018 Postat 1 mars 2018 jag upplevde att när jag höjde mitt PH så blev jag av med lite "fulalger". jag höjde min pH genom att dra ur intaget till skummaren utanför skåpet. 1 Citera
BatmanGefle Postat 1 mars 2018 Postat 1 mars 2018 Samma här. När jag för ett år sedan drog en slang från skummaren till en ventil till uteluft så försvann det sista av mina fulalger (GHA). De bara släppte från stenen och försvann inom en vecka! 2 Citera
KennethN Postat 1 mars 2018 Författare Postat 1 mars 2018 Jag har sedan tidigare dragit slang till skummaren, dock ej utifrån, men från fönstret där tilluftsventilen sitter. Har dock ingen aning om hur mycket det ger. Har försökt mäta pH med Salifert, men oavsett tidpunkt, slangar och andra faktorer som borde påverka pH så visar mitt test nånstans ca 7,8-7,9, men jag litar inte riktigt på det. Får väl överväga att skaffa en bättre pH-mätare och se om jag bör göra nånting för att höja pH. Några synpunkter på eventuell tillsats av nitrat? Är det bara dumt i det här läget? Citera
KennethN Postat 2 mars 2018 Författare Postat 2 mars 2018 (ändrat) De 0,5 ppm nitrat som jag tillsatte igår tycks ha förbrukats - mätte 0 idag igen. Tillsatte därfär 0,5 igen och mätte efter ca 30 min och fick det till 0,5. Tolkar det som att jag räknat rätt på doseringen och att testet fungerar. Ändrat 2 mars 2018 av KennethN Citera
danne031 Postat 2 mars 2018 Postat 2 mars 2018 Jag ser det såhär att allt under 3-5 nitrat är ju fortfarande ett lågt "bra" värde, därför är det sällan fel att dosera upp till dom nivåerna. Speciellt när din fosfat är något förhöjd, då bör ju nitrat också vara något förhöjd för att ha en lämplig relation de 2 emellan. 1 Citera
KennethN Postat 2 mars 2018 Författare Postat 2 mars 2018 Tack, då fortsätter jag att försöka dosera upp nitraten. Hade tänkt försöka sikta på 2 ppm, men det kanske fortfarande är för lågt? Några synpunkter på hur snabbt man bör höja nitrat? Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.