Gå till innehåll

250w/150w mh 150liter?


Dallaman

Rekommenderade inlägg

http://www.dusk.se/lagerlista.html (intro tar en stund)/ belysning > mh150w

http://www.jula.se/butik/default.asp el och belysning/belysning/arbetsbelysning > mh 250w

tänkte köra med t5 men det blir ju lika dyrt/billigt

1.Är det någon som har testad dessa produkter tidigare? (passar akvarie lampor i dessa)

2.Har ett 150 kar som ska byggas om kan man använda 250w där då?

3.vilken höjd över karet bör 150/250w vara?

4 har en t5 armatur på 21w längd 86cm, :Död:går det att trycka ner ett 39w 86cm? :död:

enl elfa driver ett hf don 1x14/24/21/39 http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=10480.htm

5. går det att sätta i en 150wlampa i en 250w armatur?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det brukar handla om ungefär samma pengar om man väljer mh/t5 och korallerna trivs lika bra. Men MH ger en vattenskimmrande efekt som många gillar. Snyggast är att blanda mh och t5,t8

1. Ja vanliga enkelinfattade lampor ska passa, dessa är dock något dyrare än dom dubbelinfattade. Man ska dock komma ihåg att dessa armaturer inte är avsedda för akvariebruk och kan ha anorlunda spridningsvinklar och skyddsglas som filtrerar ljuset anorlunda än armaturer avsedda för akvariebruk.

2. Ja det funkar, om karet inte är djupt får man hänga armaturen högre.

3. 150w ca 20 cm 250w ca 40 cm, akvariets höjd och vad man har i det är det som avgör höjden på armaturen.

4. Det fins många varianter på HF don så det är omöjligt att svara just för ditt. Lysröret kommer lysa men faskompenseringen kommer att bli fel. Sen riskerar man även att överhetta armaturen om man nästan dubblar effekten och en brinnande armatur ovanför akvariet är ju ingen hitt.

5. Nej

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret

1. jag akvarielampor passar till båda. 150w är Rx7s, dubbelfattad sockling. 250w är E40.

2. 250w är alldeles för mycket till ett så litet kar. välj 150w + ett blått lysrör.

3. som klubbson svarar.

4. ja du kan köra 39w rör på 21w don, rent tekniskt sett. sen att du bara får ut ljus som från 21w gör att det inte är någon mening med. vissa HF-don slår i från om inte motståndet i röret är det avsedda.

5. ja, om man är händig med elektronik och nej, de har olika socklar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret
1. jag akvarielampor passar till båda. 150w är Rx7s, dubbelfattad sockling. 250w är E40.quote

går det använda mh2x70W, isåfall finns det lampor till R7s sockel ?(kanske samma som Rx7s)?

70w är Rx7s socklad.

150w är Rx7s-24 socklad, dvs något längre.

R7s, glödhalogen, sockel är något större än Rx7s. detta gör ingen större effekt då det skiljer någon mm eller 2 eftersom sockeln är fjädrande.

jag håller själv på med projektet att sätta in 70w MH i armatur och jag vet att man inte ska göra det pga av högspänningständningen. jag rekomenderar att man byter ut de spinkiga 230v-kablarna mot tändkablar eller dyl.

4000V och 1,7 Ampere är inte att leka med

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2x70w MH är säkert det bästa för då får du ut ljuset i hörnen bättre.

Alla dubbelfattade behöver skyddsglas mot UVstrålning.

Aqualine 10 000 är en bra 70w lampa på 13000 K som ger ett riktigt snyggt ljus om du kombinerar den med ett Actinic lysrör. Två av mina 70wattare har gått 3 år 12 timmar per dag nu. Den ena har börjat flimra ibland och tappad i färgåtergivningen litet men den andra har lika snyggt ljus som den tredje som jag bytte för ett år sedan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

http://www.expressel.se/

butik >(11 belysning) >(12 strålkastare) >(3 strålkastare tögtryck mh) > längs ner

skulle denna funka? glömde lägga upp länk förut:smiley9:

är nog mest intresserad av något beg än att bygga om

tänkte om det var plug and play

ni kanske vet någon billig ljus källa?

pris går före design

kan 70W var närmare ytan?

ska kompletera med t8 30W (marine glo eller nått blått)

?och kanske moon light?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret
http://www.expressel.se/

butik >(11 belysning) >(12 strålkastare) >(3 strålkastare tögtryck mh) > längs ner

skulle denna funka? glömde lägga upp länk förut:smiley9:

är nog mest intresserad av något beg än att bygga om

tänkte om det var plug and play

ni kanske vet någon billig ljus källa?

pris går före design

kan 70W var närmare ytan?

ska kompletera med t8 30W (marine glo eller nått blått)

?och kanske moon light?

finns ju diverse begagnade MH i köp och sälj här nu

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var ett suveränt fint pris. Den enda haken är att reflektorn är assymetrisk så ljuset sprids inte riktigt likformigt. Man får kanske experimentera med placering och lutning av armaturen.

Jag tror det är svårt att få tag i en begagnad akvariearmatur lika billigt. Jag hade börjat med att sätta den 15 - 20 cm från vattenytan och kollat så att jag får ljus både fram och bak på vattenytan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

70w är Rx7s socklad.

150w är Rx7s-24 socklad, dvs något längre.

R7s, glödhalogen, sockel är något större än Rx7s. detta gör ingen större effekt då det skiljer någon mm eller 2 eftersom sockeln är fjädrande.

jag håller själv på med projektet att sätta in 70w MH i armatur och jag vet att man inte ska göra det pga av högspänningständningen. jag rekomenderar att man byter ut de spinkiga 230v-kablarna mot tändkablar eller dyl.

4000V och 1,7 Ampere är inte att leka med

det skulle funka utan men man bör byta kablarna.

R7s sockel 70W

kollat lite köp o sälj satte in annons

2x70w MH är säkert det bästa för då får du ut ljuset i hörnen bättre.

:smiley20: gillar den idén:smiley20:

Aqualine 10 000 70w lampa på 13000 K vilken prisklass ligger dom på

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hitta denna bild, går det att köra utan reflektor och glas?

i mitt fall 70W?

om jag inte hittar något beg ska man slå till på expressel?

eller köpa kitt på https://www.saltvattensguiden.se/index.php?option=com_weblinks&task=view&catid=106&id=77

och be en kompis montera ihop det (elekriker)

tacksam för alla råd och tips

post-2263-14468912483133_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker det ser ut som om någon tänker elda upp sitt hus.

Dessutom får mer ljus ned i akvariet med bra reflektorer. 27 mm E-sockel är sällsynt på MHlampor. Jag har inte sett 70w MH i akvariefärg med den sockeln. Skulle tippa att du får svårt att få tag i ersättningslampor när de här brunnit ut om du fixar ombyggnaden så att den inte blir för het.

Tips: Det första man gör vid en säkerhetskontroll är att kolla vad som händer när fläktarna lägger av...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker det verkar farligt med MH, dessutom rekommenderar akvariehandeln i stan att jag använder T5, 4x39W.

Kollat lite på elfa, hittat HF-don och T5 (G5) fattningar tot 1000kr exl rör... är det svårt att koppla, finns det någon tråd ang detta?

är det något mer som behövs förutom kabel och elektriker?

post-2263-14468912483461_thumb.jpg

post-2263-14468912483494_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret
Sockeln du har på bilden är inte fuktsäker. Du behöver alltså täckglas. Annars är 4x39w en utmärkt lösning. Glöm inte 4 reflektorer. De dubblar ljuset ned i karet..

behöver inte vara vattentäta 65:or. det är donet som är mest känsligt för fukt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...