Gå till innehåll

Hjälp - skadad/sjuk på Argi


Strikt

Rekommenderade inlägg

Min c. Argi fick en liten vit prick för några veckor sedan som såg ut som en skada. Senaste dagarna har den dock växt ut till en stor vit böld. Den verkar må bra i övrigt, visar inga övriga tecken på sjukdom. Är det någon form av röta? Vad kan man göra, om något? Den andre fisken, en blennid, är inte ansatt.

Vore tacksam för hjälp.

 

16bf8008e7ec5821bcaf48b065a7a245.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är nog en blandinfektion med bakterier och svamp. Jag hade en bispinosa som hade en liknande böld mitt på pannan en bit över ögonen.

En putsarräka rensade det efter en massa besök. Det gjorde mycket ont så fisken ryckte till och sam iväg men efter en liten stund var den tillbaka. 

Räkan grävde ut ett hål i huvudet som blev djupare och djupare och plötsligt efter ungefär två veckor slutade fisken att besöka räkan. Sedan läkte hålet ihop på en vecka och efter två veckor syntes ingenting.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är nog en blandinfektion med bakterier och svamp. Jag hade en bispinosa som hade en liknande böld mitt på pannan en bit över ögonen.
En putsarräka rensade det efter en massa besök. Det gjorde mycket ont så fisken ryckte till och sam iväg men efter en liten stund var den tillbaka. 
Räkan grävde ut ett hål i huvudet som blev djupare och djupare och plötsligt efter ungefär två veckor slutade fisken att besöka räkan. Sedan läkte hålet ihop på en vecka och efter två veckor syntes ingenting.

Tack Stig! Har ingen räka men får införskaffa en amboinensis morgon och se hur det går.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...