Gå till innehåll

Tjockleken på glas - Räcker detta????


Hanss0n

Rekommenderade inlägg

Är det 60 högt behöver du 10 mm glas. Det säljs ALUramade kar med 8 mm på gavlarna men långsidorna är 10 mm. Jag hade använt 10 mm även på gavlarna för att få litet grövre silikonfogar. Prisskillnaden mellan 8 och 10 mm glas är inte så våldsam. Hos min glasmästare kostar 8mm 750 kronor kvadratmetern och 10 mm 1031 kronor. 12 mm i botten är egentligen korrekt om man gör en hållfasthetsberäkning med hjälp av formlerna från OZreef som det fanns länkar till här på forumet för ungefär ett halvår sedan men 10mm brukar användas.

De tyska webbutikerna använder 10mm runtom.

Du bör ha en list i överkanten på minst 5 cm bredd. Räkna med att det går åt 3 silikontuber, kanske 4.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag skulle bygga mitt förra kar använde jag 8mm glas och 10 på bottnen och det höll utan problem. Karet var på 400 liter 60högt. Det med priserna på glas verkar skilja sig mycket då 6mm's kostar 750 kr kvadratmetern här

och 8mm's 1100 kr. Jag vet flera som byggt 60 höga kar med 8 mm's glas utan problem, det där med tjockleken om man kollar på tabeller tex är ganska kraftigt tilltagna. Man måste dock staga upp det ordentligt. Nu när jag limma mitt senaste kar på 560 liter gick det åt nästan två tuber silikon, och då har jag tjocka fogar med 2-3 mm mellan glasen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...