Gå till innehåll

kalkalger som "dör"???


Draedon

Rekommenderade inlägg

när jag drog igång mitt kar så fick jag vatten + lite LS som var inkört från en bekant.

stenarna hade mycket kalkalger.. men nu efter några månader så har kalkalgerna på flera ställen först blivit vita och sen nästan försvunnit. vad kan vara fel? för lite kalk i vattnet?

bytter 10% vatten i veckan...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om du vill att kalkagerna ska växa fortare. så tillsätt magnesium.. rena dynamiten för dom..

Detta är ju sant vet jag av egen erfarenhet och har hört från andra. Men varför? Jag läste om att magnesiumjonerna gjorde att man fick ett ökat calciuminnehål ( form oklar) och att det blev lätttilgängligare för kalkalger och koraller men det stod ingen förklaring utan var bara ett påstående. Någon av SG-s kemister som kan förklara?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

då kommer en följdfråga... var köper man magnesium? hos närmsta, välsorterade akvariebutik?

igår var det slagsmål i tanken.. Magnus vs. Alger. Beväpnad med en svamp och rakbladsskrapa gick jag segrande ur striden. bytte 20% vatten och kastade ur korallkrosset. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

då kommer en följdfråga... var köper man magnesium? hos närmsta, välsorterade akvariebutik?

igår var det slagsmål i tanken.. Magnus vs. Alger. Beväpnad med en svamp och rakbladsskrapa gick jag segrande ur striden. bytte 20% vatten och kastade ur korallkrosset. :)

Finns i flytande form och som granulat. Granulat tillsätts till kalkreaktorn. Jag köper mitt hos en välsorterad akvarieaffär här i stan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

då kommer en följdfråga... var köper man magnesium? hos närmsta, välsorterade akvariebutik?

igår var det slagsmål i tanken.. Magnus vs. Alger. Beväpnad med en svamp och rakbladsskrapa gick jag segrande ur striden. bytte 20% vatten och kastade ur korallkrosset. :)

jo välsorterade akvariebutik eller nätbutikerna. själv kör jag med tropic marine & är helnöjd.

PS grattis till segern :ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har ingen kalkreaktor så det får bli flytande.

idag när jag kikade närmare så verkar det som om de kalkalger som blev vita börjar få tillbaka sin lila färg.

vet inte vad dom pysslar med.. men dom ska få sig lite magnesium så dom sprider sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kalkalger har oftast väldigt svårt att klara sig i ett nystartat kar. De fösta algerna som dyker upp i ett nystartat kar brukar vara bruna, sen kommer det gröna alger. När karet har vart igång ca 3 månader brukar kalkalgerna börja trivas.

Tålamod och bra vattenvärden så kommer kalkalgerna att trivas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...