Gå till innehåll

Har min kirurg prick?


Rekommenderade inlägg

6 timmar sedan, Lasse sa:

Du skulle ju kunna investera i en expansion box - då kan du mäta redox upp till 100 meter från din dator.

 

MVH Lasse

Mmmm, tycker det sticker iväg i pris.

Tänkte ev köpa till huvudkaret men det blir nog lite senare mest för att kunna ha full mätning/automatik av saltvattenbehållare/vattenbyte etc men som sagt blir det så fall en senare fråga. 

 

Men tack för tipset. 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9 timmar sedan, Lasse sa:

Man skall inte överdosera Stefan och IMO så är en oxydator (rätt använd) mer säker än Ozon (Ozon är giftigt för människor om det går ut för mycket i luften dessutom existerar det inget som en heter Ozonsäker skummare). Vet att du överdoserat men använder man en oxydator max 12% och 3 vid ett sjukdomsutbrott och speciellt i ett karantänskar så är det en säker nivå. Jag kör en A modell, 6 - 9 % och två oxydatorer. Gör slut på en behållare på ca 10 - 14 dagar. Använder bara Söchtings egen väteperoxid - köper 12 % från Tyskland (finns få som saluför dessa grejer i Sverige och spär ut med RO vatten. Beroende på vilken typ av UVC du har så blir kombinationen UVC + väteperoxid inte 2 utan bra mycket bättre än det. TMC:s vectronserie är av rätt typ. Jag kör mitt 7/24 - under normala förhållanden 6 % och två katalysatorer - höjer upp koncentrationen till ca 9 - 12 % vid införande av nya fiskar. Jag använder aldrig karantän men mina nya fiskar får gå i mitt refugium 1 till två veckor innan jag introducerar dem i min huvudtank. Jag har iofs inte några kirurger eller fjärilar men  annan fisk (gyltor) som kan vara känsliga för prick. 

Hej Lasse , du har rätt , det just den sorten väteperoxid som jag använde som var boven ,snålheten bedrar visheten , 

mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Både mina clowner och kirurger ser riktigt fina ut. 

Nog förtidigt att ropa hej än men ser lovande ut. 

Däremot vete tusan vad som hänt med min Ramosus. 

Det känns nästan som den blivit blind, simmar in glaset, snäckor etc. 

Tråden om min kära Ramosus är här:

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...