Akvaristen Postat 9 juli 2018 Författare Postat 9 juli 2018 (ändrat) 3 minuter sedan, kaptenen sa: Euphyllior är generellt tåliga och tacksamma sålänge man ger dem lagom mängd flöde och ljus. Ha lite koll på räkan och plocka upp den med lite mat som bete och en plastlåda med lock om den är på korallen och pickar. Jo jag har läst på lite och den verkade nybörjarvänlig så det var därför jag valde den. Tack för förslaget! Ska man acklimatisera koraller också med påse i vattnet osv eller är det bara att kasta i? Lite osäker på den fronten, alla verkar göra olika Ändrat 9 juli 2018 av Akvaristen Citera
kaptenen Postat 9 juli 2018 Postat 9 juli 2018 3 minuter sedan, Akvaristen sa: Jo jag har läst på lite och den verkade nybörjarvänlig så det var därför jag valde den. Tack för förslaget! Ska man acklimatisera koraller också med påse i vattnet osv eller är det bara att kasta i? Lite osäker på den fronten, alla verkar göra olika Koraller har jag alltid försökt få ner i karet så fort som möjligt. Kolla gärna att salthalten överensstämmer hyfsat så ska det gå bra. Vill du vara proaktiv och förhindra eventuella pestdjur från att följa med så kan du alltid doppa korallen i någon av de alla olika preparaten som finns för att få bort olika pestdjur innan korallen kommer ner i karet. Finns i alla webbshops och alla tillverkare har sin egna så det är bara välja och vraka. 1 Citera
Akvaristen Postat 10 juli 2018 Författare Postat 10 juli 2018 Nu är min lilla pepparmintsräka, 5 turbosnäckor och en korall på väg hem, sjukt spännande! 1 Citera
mcjagg Postat 10 juli 2018 Postat 10 juli 2018 Hej ja de äter säkert men de är inga storätare jag tycker eremiter är mycket bättre och diadema setosum borre mvh Frank Citera
Akvaristen Postat 10 juli 2018 Författare Postat 10 juli 2018 2 timmar sedan, mcjagg sa: Hej ja de äter säkert men de är inga storätare jag tycker eremiter är mycket bättre och diadema setosum borre mvh Frank Rackarns då, jag som odlade upp algerna för deras skull. Jaja, det är smällar man får ta. Kan släcka ner det tills de kommer hem Citera
mcjagg Postat 10 juli 2018 Postat 10 juli 2018 Hej nä du behöver inte att släcka ner de gör absolut nytta de tar gärna det tunna lagret alger blir det lite längre då är det eremiter som är riktigt bra även kirurger men de ska ha större kar Med vänliga hälsningar Frank Citera
Akvaristen Postat 10 juli 2018 Författare Postat 10 juli 2018 Ang. salthalten verkar det som att jag får kalibrera mätaren innan varje test. Totalt har jag haft i 5kg salt i 128 liter vatten, minus sten och sand, ligger på 1,025 nu Citera
Akvaristen Postat 10 juli 2018 Författare Postat 10 juli 2018 Just now, mcjagg sa: Hej nä du behöver inte att släcka ner de gör absolut nytta de tar gärna det tunna lagret alger blir det lite längre då är det eremiter som är riktigt bra även kirurger men de ska ha större kar Med vänliga hälsningar Frank Jag ska inte ha något av de är planen så jag får anpassa mig efter snäckorna Citera
mcjagg Postat 10 juli 2018 Postat 10 juli 2018 1 minut sedan, Akvaristen sa: Ang. salthalten verkar det som att jag får kalibrera mätaren innan varje test. Totalt har jag haft i 5kg salt i 128 liter vatten, minus sten och sand, ligger på 1,025 nu Det stämmer rätt bra det brukar ligga på 35-40g/l vatten beroende på fabrikat av salt Citera
mcjagg Postat 10 juli 2018 Postat 10 juli 2018 2 minuter sedan, Akvaristen sa: Jag ska inte ha något av de är planen så jag får anpassa mig efter snäckorna Varför vill ni inte ha eremiter Citera
Akvaristen Postat 10 juli 2018 Författare Postat 10 juli 2018 Just now, mcjagg sa: Det stämmer rätt bra det brukar ligga på 35-40g/l vatten beroende på fabrikat av salt Aquavital Sea Salt är det jag har. 5kg = 15 liter är allt som står på den tyvärr, jag har bara kört på känn, mätt lite och tagit i mer vart efter Citera
Akvaristen Postat 10 juli 2018 Författare Postat 10 juli 2018 Just now, mcjagg sa: Varför vill ni inte ha eremiter Det är inget som är planerat i alla fall. Ser inte tjusningen med dom. Men om jag måste ha dom senare så blir det såna Citera
mcjagg Postat 10 juli 2018 Postat 10 juli 2018 Just now, Akvaristen sa: Aquavital Sea Salt är det jag har. 5kg = 15 liter är allt som står på den tyvärr, jag har bara kört på känn, mätt lite och tagit i mer vart efter Ok vet inte hur det saltet är kör med red sea blå hink men 35-40g/l vatten är en bra regel vad gäller när man blandar salt 1 Citera
mcjagg Postat 10 juli 2018 Postat 10 juli 2018 2 minuter sedan, Akvaristen sa: Det är inget som är planerat i alla fall. Ser inte tjusningen med dom. Men om jag måste ha dom senare så blir det såna Ok jag tycker eremiter är mycket roligare än turbo snäckor det fullt ös på de hela tiden men smaken är olika 1 Citera
Akvaristen Postat 10 juli 2018 Författare Postat 10 juli 2018 4 minuter sedan, mcjagg sa: Ok jag tycker eremiter är mycket roligare än turbo snäckor det fullt ös på de hela tiden men smaken är olika Snäckorna är mest för att starta upp karet med så det händer något, vill ha något levande där i. De kostade inga många kronor och jag tror de är rätt tåliga och nyttosamma Citera
Akvaristen Postat 11 juli 2018 Författare Postat 11 juli 2018 (ändrat) Nu har allt kommit. Funderar dock på om jag behöver limma korallen eller bara trycka in den i ett hål i en sten Ändrat 11 juli 2018 av Akvaristen 1 Citera
Akvaristen Postat 11 juli 2018 Författare Postat 11 juli 2018 Jag kan ha odlat ut algerna lite väl mycket, nu är det snart en skog i akvariet. Behöver tips på något som käkar lite längre gröna alger Citera
kaptenen Postat 11 juli 2018 Postat 11 juli 2018 Har du någon bra hålighet som håller korallen bra går väl det bra, men jag skulle rekommendera att limma fast det då de nästan alltid rasar pga att någon snäcka /eremit / fisk kommer åt dem. Inte så mycket som äter riktigt långa alger, utan ryck ner de i en kort längd så blir det enklare för städpatrullen att ta hand om det. 1 Citera
Akvaristen Postat 11 juli 2018 Författare Postat 11 juli 2018 2 timmar sedan, kaptenen sa: Har du någon bra hålighet som håller korallen bra går väl det bra, men jag skulle rekommendera att limma fast det då de nästan alltid rasar pga att någon snäcka /eremit / fisk kommer åt dem. Inte så mycket som äter riktigt långa alger, utan ryck ner de i en kort längd så blir det enklare för städpatrullen att ta hand om det. Satte den i ett hål och limmade fast den. Dra loss de alltså? Jag har en jäkla massa alger Citera
danne031 Postat 11 juli 2018 Postat 11 juli 2018 Själv är bäste dräng, rycka med fingrarna är nästan ett måste när algerna är långa, små djur som städar tar generellt bara alger när de är millimeterlånga. Sen finns det undantag men det är dumt att stoppa i djur för så specifika saker, vad ska de göra när maten tar slut liksom Citera
Akvaristen Postat 11 juli 2018 Författare Postat 11 juli 2018 1 timme sedan, danne031 sa: Själv är bäste dräng, rycka med fingrarna är nästan ett måste när algerna är långa, små djur som städar tar generellt bara alger när de är millimeterlånga. Sen finns det undantag men det är dumt att stoppa i djur för så specifika saker, vad ska de göra när maten tar slut liksom Oj, millimeterlånga bara? Jag har halva akvariet med 2-3cm alger. Man kan ju mata dom när algerna är slut Citera
Lasse Postat 12 juli 2018 Postat 12 juli 2018 De svarta sjöborrarna med långa taggar brukar vara bra på den typen av alger. MVH Lasse 1 Citera
Akvaristen Postat 12 juli 2018 Författare Postat 12 juli 2018 Märkte nu att korallen jag köpte är en LPS och inte en mjukkorall. Betyder detta att jag måste mata den? Det var inte riktigt planen Citera
danne031 Postat 12 juli 2018 Postat 12 juli 2018 Nej den klarar sig på ljus, de är t.o.m. jämförelsevis svårmatade skulle jag säga. 1 Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.