webdiddy Postat 1 juli 2018 Postat 1 juli 2018 Jag tror inte detta är alger per say men vad gör ni med detta klägg på vattenytan i mitt refugium? Kan jag bara låta det vara eller ska jag försöka "torka" bort det? Citera
Lasse Postat 1 juli 2018 Postat 1 juli 2018 Det där är troligtvis någon typ av bakterie med fotosyntes - dvs ngn typ av cyano. Plocka bort - Det trodde du inte jag skulle föreslå va MVH Lasse 1 Citera
webdiddy Postat 1 juli 2018 Författare Postat 1 juli 2018 18 minutes ago, Lasse said: Det där är troligtvis någon typ av bakterie med fotosyntes - dvs ngn typ av cyano. Plocka bort - Det trodde du inte jag skulle föreslå va MVH Lasse Haha, nä det trodde jag faktiskt inte Citera
webdiddy Postat 2 juli 2018 Författare Postat 2 juli 2018 Då jag inte ville ha Cyano i karet så såg jag till att rengöra mitt refugium samt skölja ur chaeton i nytt slatvatten. När jag gjorde detta så tyckte jag att det såg ut som om chaeton inte vuxit något alls på en månads tid Det var fortfarande spänstigt och såg friskt ut, dock har det inte ökat något. Citera
webdiddy Postat 2 juli 2018 Författare Postat 2 juli 2018 Jag har överskott av både Nitrat och fosfat så näring borde den få. Citera
Datzun Postat 2 juli 2018 Postat 2 juli 2018 Av nyfikenhet; vilken belysning kör du över refugiumet? //Fredrik Citera
webdiddy Postat 2 juli 2018 Författare Postat 2 juli 2018 Jag kör med Aquael Leddy Smart Plant på 8000K Citera
webdiddy Postat 2 juli 2018 Författare Postat 2 juli 2018 Får mäta de flesta värdera nån dag snart. Citera
PerS Postat 3 juli 2018 Postat 3 juli 2018 Jag har bara kört mitt refugium sedan mars, men FWIW så använder jag en 10W växtlampa från IKEA och doserar Core7 other methods, och jag måste rensa ut hälften av min chaeto varannan vecka för att den växer så snabbt. Du har större kar än jag (och då även refugium gissar jag), kan belysningen vara för klen? Citera
Datzun Postat 3 juli 2018 Postat 3 juli 2018 1 minut sedan, PerS sa: Jag har bara kört mitt refugium sedan mars, men FWIW så använder jag en 10W växtlampa från IKEA och doserar Core7 other methods, och jag måste rensa ut hälften av min chaeto varannan vecka för att den växer så snabbt. Du har större kar än jag (och då även refugium gissar jag), kan belysningen vara för klen? Hur stort är ditt refugium, och hur stort är karet? Väldigt bra tillväxt! Citera
PerS Postat 3 juli 2018 Postat 3 juli 2018 Jag har ett Red Sea Reefer 250, och det refugium jag fick plats med i standardsumpen har jag för mig blev 6% av totalvolymen, så det är väl ganska litet på ca 15 liter. 1 Citera
webdiddy Postat 3 juli 2018 Författare Postat 3 juli 2018 Förhoppningsvis så funkar lampan som den ska, det är ju en akvaireväxt lampa. Men det är nog nått annat som fattas, jag kör inte med någon balling så det är säkert nått som magnesium eller annat som är lågt, få som sagt köra lite tester. Det fick iaf vad jag tror är cyano att växa i refugiumet, kan det vara så att cyano vinner kampen med att äta upp överskottet över chaeton? Gissar på att det förmodligen är nått annat. Citera
webdiddy Postat 3 juli 2018 Författare Postat 3 juli 2018 (ändrat) Gjorde just några tester och här är resultatet. Magnesium: 1290ppm Calcium: 400ppm KH: 5dkh Nitrat: 2 (blev så förvånad att jag gjorde testet 2 gånger) Fosfat: 0.08ppm Jag ligger väl okay på gränsen på de flesta, eller vad tycker ni? Fosfaten är dock aningen högt men om jag får igång algerna i refugiumet så bör den hjälpa till med att balansera det. Ändrat 3 juli 2018 av webdiddy Citera
PerS Postat 3 juli 2018 Postat 3 juli 2018 Tänk på N:P-kvoten så att du inte nollar nitrat när du försöker få ner fosfat med chaeto 1 Citera
BatmanGefle Postat 3 juli 2018 Postat 3 juli 2018 5 dKH är i min bok mycket mer angeläget att ta hand om än fosfaten (som jag inte tycker behöver tas om hand om över huvud taget med det värdet). Men 5 är lågt! Väldigt lågt...Sent using Jedi mind-trick. 1 Citera
webdiddy Postat 3 juli 2018 Författare Postat 3 juli 2018 (ändrat) 53 minutes ago, BatmanGefle said: 5 dKH är i min bok mycket mer angeläget att ta hand om än fosfaten (som jag inte tycker behöver tas om hand om över huvud taget med det värdet). Men 5 är lågt! Väldigt lågt... Sent using Jedi mind-trick. Höjer jag det lättast med kalkwasser eller blandar jag ihop det nu? Ändrat 3 juli 2018 av webdiddy Citera
BatmanGefle Postat 3 juli 2018 Postat 3 juli 2018 Kalkvatten höjer ju kalcium oxå, och det har du ok nivå på, så jag skulle nog höjt det med bikarbonat (långsamt - högst 1dKH/dag).Sent using Jedi mind-trick. 1 Citera
webdiddy Postat 3 juli 2018 Författare Postat 3 juli 2018 44 minutes ago, BatmanGefle said: Kalkvatten höjer ju kalcium oxå, och det har du ok nivå på, så jag skulle nog höjt det med bikarbonat (långsamt - högst 1dKH/dag). Sent using Jedi mind-trick. Finns det nån bra formel hur jag blandar bikarbonat för att höja med 1dKH/dag? Citera
BatmanGefle Postat 4 juli 2018 Postat 4 juli 2018 Finns det nån bra formel hur jag blandar bikarbonat för att höja med 1dKH/dag?3g bikarbonat höjer 1dKH i 100 liter vatten.Lös upp det i nån dl vatten och tillsätt det portionsvis under dagen.Sent using Jedi mind-trick. 2 Citera
webdiddy Postat 4 juli 2018 Författare Postat 4 juli 2018 5 hours ago, BatmanGefle said: 3g bikarbonat höjer 1dKH i 100 liter vatten. Lös upp det i nån dl vatten och tillsätt det portionsvis under dagen. Sent using Jedi mind-trick. Gött, det ska göras! Citera
webdiddy Postat 9 juli 2018 Författare Postat 9 juli 2018 Efter justering med bikarbonat över några dagar är nu KH uppe på 10. Ska jag nöja mig med det? Citera
Christian_N Postat 9 juli 2018 Postat 9 juli 2018 (ändrat) 9 timmar sedan, webdiddy sa: Efter justering med bikarbonat över några dagar är nu KH uppe på 10. Ska jag nöja mig med det? Jag skulle säga att du ska stoppa där. Själv håller jag ett Kh på 7,7-8. Går jag högre så blir mina koraller griniga. Ändrat 9 juli 2018 av Christian_N 1 Citera
danne031 Postat 11 juli 2018 Postat 11 juli 2018 (ändrat) För att utveckla på KH så finns det som med det mesta, väldigt många olila åsikter. Allt mellan 7 och 14 förekommer, viktigast att förstå är att det är inte siffran som är avgörande utan stabiliteten. Det enda som är svart på vitt rätt är att välja en siffra och hålla dig så nära den som möjligt. Idag med triton och andra populära typer av balling som siktar på naturliga värden så är det vanligaste att ligga runt 8. Ändrat 11 juli 2018 av danne031 2 Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.