Postat 24 juli 20187 Ă„r Gjorde min första mix av balling igĂ„r, körde Stigs recept. NĂ„gra tankar kom upp nĂ€r jag stod och höll pĂ„, âkorskontamineringâ.  Ăr det separata slevar, burkar man vĂ€ger i, tratt för att fĂ„ ner det i dunkarna etc som gĂ€ller? Om jag köper ballingbehĂ„llare lĂ€ngre fram dĂ€r en streamer gĂ„r ner, separata streamers dĂ„ oxĂ„?  FrĂ„ga nr 2. Stigs recept Ă€r 3 dunkar dĂ€r magnesium och calcium ligger i samma dunk. Ăr dĂ€r alltid samma förhĂ„llande i förbrukning mellan calcium och magnesium nĂ€r man vĂ€l hittat nivĂ„erna baserat pĂ„ det salt man anvĂ€nder? Mvh Kim
Postat 24 juli 20187 Är Jag anvÀnder separata burkar som slev i de olika kemikalierna. Kalcium, magnesium och mineralsalt löser sig mycket lÀtt sÄ dÀr rÀcker det med att sÀtta ett lock pÄ dunken och vÀnda den nÄgra gÄnger. Bikarbonatet Àr mycket svÄrare att lösa sÄ dÀr har jag en luftslang i dunken ett dygn. SÀtta i en motordriven pump skulle inte jag göra dÄ det Àr risk att pulver fastnar runt magneten sÄ att pumpen kÀrvar rotorn fastnar och pumpen brÀnner. Jag har bara en tratt sÄ den fÄr jag tvÀtta dÄ och dÄ.  BerÀkningen kalcium/magnesium stÀmmer skapligt nÀr man börjar med Ballingmetoden men med tiden minskar magnesiumförbrukningen. Efter nÄgra Är slutar de flesta tillsÀtta magnesium. De flesta salter vi köper har höjd magnesiumhalt som brukar rÀcka till.
Postat 24 juli 20187 Är Författare 1 timme sedan, stigigemla sa: Jag anvÀnder separata burkar som slev i de olika kemikalierna. Kalcium, magnesium och mineralsalt löser sig mycket lÀtt sÄ dÀr rÀcker det med att sÀtta ett lock pÄ dunken och vÀnda den nÄgra gÄnger. Bikarbonatet Àr mycket svÄrare att lösa sÄ dÀr har jag en luftslang i dunken ett dygn. SÀtta i en motordriven pump skulle inte jag göra dÄ det Àr risk att pulver fastnar runt magneten sÄ att pumpen kÀrvar rotorn fastnar och pumpen brÀnner. Jag har bara en tratt sÄ den fÄr jag tvÀtta dÄ och dÄ.  BerÀkningen kalcium/magnesium stÀmmer skapligt nÀr man börjar med Ballingmetoden men med tiden minskar magnesiumförbrukningen. Efter nÄgra Är slutar de flesta tillsÀtta magnesium. De flesta salter vi köper har höjd magnesiumhalt som brukar rÀcka till. Tack sÄ mycket för svaren Stig. Tur jag stÀllde frÄgan om streamern oxÄ   Mvh Kim
Postat 29 juli 20187 Är Författare Nu kommer en lite frÄga till @stigigemla  Vilken av lösningarna Àr mÀttade enligt ditt recept pÄ hemsidan eller det gÄr att justera i dunkarna för att hitta en jÀmn balans sÄ allt tar slut ungefÀr samtidigt?  Vad bestÀmmer hur mycket jag ska dosera av dunk 3? Som det Àr nu sÄ gÄr det Ät rÀtt mycket mer för att hÄlla KH uppe (dunk 2) Àn vad det gör för att hÄlla uppe magnesium och kalcium (dunk 1).  Har tittat lite Aqua calculatorn men inte sÀker pÄ hur jag ska fylla i för att fÄ fram ballingen dÀr och anvÀnder extremt sÀllan dator sÄ kan inte ladda ner din ballingkalkylator frÄn hemsidan.  Mvh Kim
Postat 29 juli 20187 Är Ingen av lösningarna Àr mÀttad men bikarbonatet Àr i sÀrklass svÄrast att lösa. Du skall dosera lika mycket av kalciumkloriden som av mineralsaltet om lösningarna Àr blandade enligt mitt recept.
Postat 30 juli 20187 Ă„r Författare 8 timmar sedan, stigigemla sa: Ingen av lösningarna Ă€r mĂ€ttad men bikarbonatet Ă€r i sĂ€rklass svĂ„rast att lösa. Du skall dosera lika mycket av kalciumkloriden som av mineralsaltet om lösningarna Ă€r blandade enligt mitt recept. Gött, tack sĂ„ mycket för svaret Stig. Var gĂ„r dĂ„ grĂ€nsen för lösligheten bikarbonatet?  Mvh Kim Ăndrat 30 juli 20187 Ă„r av Kimozabe
Postat 30 juli 20187 Är 48 minuter sedan, Kimozabe sa: Gött, tack sÄ mycket för svaret Stig. Var gÄr dÄ grÀnsen för lösligheten bikarbonatet?  Mvh Kim  NÀstan 100 gram/liter
Postat 30 juli 20187 Är Författare 1 timme sedan, danne031 sa:  NÀstan 100 gram/liter Tack för svaret Danne. Mvh Kim
GĂ„ med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.