Akvaristen Postat 16 september 2018 Författare Postat 16 september 2018 (ändrat) 7 minuter sedan, mcjagg sa: Hej det ser ut som kalkrörmaskar bra filtrerare mvh Frank Så det är bra att ha? har de i båda karen såg ja Ändrat 16 september 2018 av Akvaristen Citera
mcjagg Postat 16 september 2018 Postat 16 september 2018 Japp de bra kan du se om det kommer ut en rund fjäderliknade mask ur röret då är det rörmask lite svårt att se på bildenSkickat från min SM-G900F via Tapatalk Citera
Akvaristen Postat 16 september 2018 Författare Postat 16 september 2018 2 minuter sedan, mcjagg sa: Japp de bra kan du se om det kommer ut en rund fjäderliknade mask ur röret då är det rörmask lite svårt att se på bilden Skickat från min SM-G900F via Tapatalk Jag tror inte de, men de är så sjukt små så det är svårt att se Citera
mcjagg Postat 16 september 2018 Postat 16 september 2018 Just now, Akvaristen sa: Jag tror inte de, men de är så sjukt små så det är svårt att se Det är svårt att se på bilden men det kan vara små smäckor har själv en massa såna de gör ingen skada de äter alger 1 Citera
danne031 Postat 17 september 2018 Postat 17 september 2018 19 timmar sedan, Akvaristen sa: Jag tror inte de, men de är så sjukt små så det är svårt att se Titta ännu närmre Till 99% säkerhet är det rörmask.. Citera
Akvaristen Postat 18 september 2018 Författare Postat 18 september 2018 Är detta en udda form av någon alg? Citera
Akvaristen Postat 19 september 2018 Författare Postat 19 september 2018 16 timmar sedan, danne031 sa: Ser mest ut som ett hårstrå.. Den växer för varje dag Har vart för lat för att ta bort den. Vara bara någon centimeter i början, nu är den nog över 30, haha Citera
Akvaristen Postat 20 september 2018 Författare Postat 20 september 2018 (ändrat) Fortsätter med städpatrullen. Snart bör det räcka hoppas jag Ändrat 20 september 2018 av Akvaristen Citera
Akvaristen Postat 25 september 2018 Författare Postat 25 september 2018 Fick hem städpatrullen idag och denna gången överlevde sjöstjärnan, den grävde ner sig direkt. Såg till att den aldrig fick kontakt med luft och det verkade funka. Nu vart det lite roligare! Citera
Akvaristen Postat 29 september 2018 Författare Postat 29 september 2018 Börjar få rejält med alger nu, riktigt mycket. Kan man släcka ner några dagar för att döda de eller ryker korallerna också då? Citera
Akvaristen Postat 30 september 2018 Författare Postat 30 september 2018 Någon som har nån idé? Citera
Akvaristen Postat 30 september 2018 Författare Postat 30 september 2018 2 timmar sedan, Johnny Tveit sa: Det där ser inte roligt ut Nej det ser förjävligt ut. Känner att bara plocka bort de inte är en hållbar lösning Citera
Christian J Postat 1 oktober 2018 Postat 1 oktober 2018 Är de verkligen så gula som de ser ut på bild? Fortsätt att plocka bort för hand, är det vanliga gröna trådalger bör städarna ta de kortaste stråna, men det kan ta några månader. Citera
Akvaristen Postat 1 oktober 2018 Författare Postat 1 oktober 2018 6 timmar sedan, Christian J sa: Är de verkligen så gula som de ser ut på bild? Fortsätt att plocka bort för hand, är det vanliga gröna trådalger bör städarna ta de kortaste stråna, men det kan ta några månader. Ja färgen stämmer nog ganska bra. De är inte alls så där illgröna. Citera
Christian J Postat 1 oktober 2018 Postat 1 oktober 2018 Om gröna trådalger ser gulbrunvita ut trivs de nog inte (pga järnbrist eller liknande?), vilket borde vara ett gott tecken. Möjligen skulle det kunna vara någon helt annan sorts alg, isf är det nog också bäst att plocka bort för hand och ha tålamod. 1 Citera
Akvaristen Postat 1 oktober 2018 Författare Postat 1 oktober 2018 (ändrat) Plocka ur all cirax idag. Var redigt mycket skit där i. Kan va de som gör att algerna växer så förbannat. Passade på att köra ett varv med tandborste när vattnet ändå va så skitigt. Kastade i filtervadd i behållaren istället. Får ligga där tills ikväll Ändrat 1 oktober 2018 av Akvaristen Citera
adels_reef Postat 2 oktober 2018 Postat 2 oktober 2018 Hej . Ska själv start upp mitt första nu. Juwel Rio 450. Vilken metod använde du? Några tips? Citera
Akvaristen Postat 2 oktober 2018 Författare Postat 2 oktober 2018 5 timmar sedan, Victor Adelgren sa: Hej . Ska själv start upp mitt första nu. Juwel Rio 450. Vilken metod använde du? Några tips? Mitt hade redan vart igång så jag använde min cirax från sötvattnet då det lär va samma bakteriekultur (vad jag vet). Orginalfiltret kommer va kvar, men det blir nog enbart biobollar i det för att det inte ska fastna skit. Kör Tunze 9012 DOC och den verkar hänga med bra. Belysningen jag har (finns i tidigare inlägg i tråden) räcker mer än väl Citera
Akvaristen Postat 1 januari 2019 Författare Postat 1 januari 2019 En liten update kanske vore på sin plats. Så här ser det ut i dagsläget. Varken koraller eller djur har dött sen sist. Nu känner jag mig ganska trygg med karet, det verkar ha blivit stabilt nu och det känns roligt igen. Beställt en fin torch och ska hämta en rosa xenia i veckan. Sen blir det en palettkirurg, jag bara måste ha en. Den får gå där tills den blir för stor, då får jag ge bort den. Har också precis satt upp gsp på bakrutan på en algmagnet, hoppas den ska trivas där. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.