Akvaristen Postat 5 augusti 2018 Författare Postat 5 augusti 2018 Testade ljusrampen i lilla karet. Helt galet vilken skillnad på färg på både koraller och vattnet. Inte alla disigt längre. Självklart omöjligt att få på bild, men så här såg det ut i alla fall Citera
Akvaristen Postat 6 augusti 2018 Författare Postat 6 augusti 2018 Nu är den på plats. Hänger i dubbla 45x95 reglar. Dumt att chansa Blir en ramp till. Tror det blir riktigt bra. Bakgrunden är målad också. Ska se om jag kan få i all sten i morgon Citera
Akvaristen Postat 7 augusti 2018 Författare Postat 7 augusti 2018 La precis en beställning på: 40kg Red Sea Reefbase Pink 22kg Red Sea salt blå hink Tunze 9011 En till LEDramp Nu ska det snart startas upp! Otroligt spännande! Citera
Akvaristen Postat 7 augusti 2018 Författare Postat 7 augusti 2018 Nu åkte all sten i. Vet inte vad jag tycker om scapen än, men jag tror jag är rätt nöjd. Inte helt klart än dock, stenen som är i gamla karet ska in sen när detta blivit stabilt Citera
Akvaristen Postat 8 augusti 2018 Författare Postat 8 augusti 2018 Inte dör väl levande sand om jag först häller i sand. Sen fyller upp med kranvatten. Sen häller i salt? Har inget att blanda i, så det är så jag kommer göra. Citera
Akvaristen Postat 8 augusti 2018 Författare Postat 8 augusti 2018 25 minuter sedan, spoix sa: Häll i sanden efter vattnet är blandat? Vill inte skita ner vattnet eller få massa sand på och i stenarna. Tyckte detta var betydligt enklare, om det nu funkar Citera
spoix Postat 8 augusti 2018 Postat 8 augusti 2018 Okej. Har själv aldrig upplevt det som något problem. Men kanske de äldre rävarna här kan svara på hur pass tåliga bakterierna i sanden är. Citera
danne031 Postat 8 augusti 2018 Postat 8 augusti 2018 Sand, sötvatten, salt - är ingen ordning att rekommendera. Dels kommer en del bakterier dö av sötvattnet, sen sjunker saltet och hamnar till viss del i och på sanden och blandas inte optimalt. Blanda mycket hellre vattnet färdigt utanför karet alternativt häll i sanden efteråt. Citera
Akvaristen Postat 8 augusti 2018 Författare Postat 8 augusti 2018 18 minuter sedan, danne031 sa: Sand, sötvatten, salt - är ingen ordning att rekommendera. Dels kommer en del bakterier dö av sötvattnet, sen sjunker saltet och hamnar till viss del i och på sanden och blandas inte optimalt. Blanda mycket hellre vattnet färdigt utanför karet alternativt häll i sanden efteråt. Har ingenstans att blanda såna mängder vatten. 10 liters hinkar vägrar jag, haha Men å andra sidan, det var samma pris på levande sand som död. Klarar sig några bakterier är det bättre än inga alls Citera
danne031 Postat 8 augusti 2018 Postat 8 augusti 2018 Blanda först då och häll i sanden efter, lägger man påsen på botten och gör ett stort snitt så blir dammet i karet bara mycket. Lägger man i sanden först och sedan blandar saltvatten så kommer det bli hysteriskt mycket dimma i karet och en beläggning av damm öööööverallt, garanterat 1 Citera
Akvaristen Postat 8 augusti 2018 Författare Postat 8 augusti 2018 (ändrat) Tunze 9011 och 9016 går inte att få tag på tydligen, slut i lager. Funkar 9012 eller är den för klen? Behöver snabbt svar då den ska skickas idag. Finns en modell med kontroller till, vad är den tillför och skulle det hjälpa mig något att ha den? Ändrat 8 augusti 2018 av Akvaristen Citera
Akvaristen Postat 8 augusti 2018 Författare Postat 8 augusti 2018 Blev en Tunze Comline 9012 DC. 450 l/h. Hoppas det räcker till mina behov Citera
Christian J Postat 8 augusti 2018 Postat 8 augusti 2018 Gissar att den är minst lika effektiv som 9011. 1 Citera
Akvaristen Postat 8 augusti 2018 Författare Postat 8 augusti 2018 21 minuter sedan, Christian J sa: Gissar att den är minst lika effektiv som 9011. Jaså? Det var 650 l/h på 9011 och 450 l/h på 912 DC Citera
Christian J Postat 8 augusti 2018 Postat 8 augusti 2018 17 minutes ago, Akvaristen said: Jaså? Det var 650 l/h på 9011 och 450 l/h på 912 DC Tunze skriver att 9011 räcker till 1100 liters kar, medan 9012 räcker till 1200 liter. Kanske det beror på bubbelstorleken, 9011 är en Venturi-skummare medan 9012 använder nålhjul. Eller så skarvar de lite i marknadsföringen. :-p Citera
Akvaristen Postat 8 augusti 2018 Författare Postat 8 augusti 2018 Just now, Christian J sa: Tunze skriver att 9011 räcker till 1100 liters kar, medan 9012 räcker till 1200 liter. Kanske det beror på bubbelstorleken, 9011 är en Venturi-skummare medan 9012 använder nålhjul. Eller så skarvar de lite i marknadsföringen. :-p Jag är rätt säker på att de skarvar en hel del som alla företag Gissar att den är för 250-400 liter. Jag vet inte, det är bara min gissning Citera
Christian J Postat 8 augusti 2018 Postat 8 augusti 2018 10 minutes ago, Akvaristen said: Gissar att den är för 250-400 liter. Jag vet inte, det är bara min gissning Ja 1200 liter gäller blandade kar, för SPS-kar med hög belastning rekommenderar de att man drar av upp till 70% på kapaciteten dvs 360l: https://www.tunze.com/en/catalogue/katalog-ii.html?user_tunzeprod_pi1[predid]=-infoxunter027 Citera
Akvaristen Postat 8 augusti 2018 Författare Postat 8 augusti 2018 1 minut sedan, Christian J sa: Ja 1200 liter gäller blandade kar, för SPS-kar med hög belastning rekommenderar de att man drar av upp till 70% på kapaciteten dvs 360l: https://www.tunze.com/en/catalogue/katalog-ii.html?user_tunzeprod_pi1[predid]=-infoxunter027 Jag ska köra LPS och mjukisar, max 4-6 fiskar (plus städpatrull) Citera
Christian J Postat 8 augusti 2018 Postat 8 augusti 2018 I så fall räcker den nog mer än väl. 1 Citera
Akvaristen Postat 8 augusti 2018 Författare Postat 8 augusti 2018 2 minuter sedan, Christian J sa: I så fall räcker den nog mer än väl. Aha va kul! Trodde det var lite väl i underkant Citera
Akvaristen Postat 9 augusti 2018 Författare Postat 9 augusti 2018 Nu har stenen legat några veckor i badkaret med dagliga vattenbyten och nu 2 dagar i akvariet. Kör bara kranvatten just nu då sand och salt kommer i morgon. Testade nitrit nyss och det är på 0, kan stenen va urlakad redan? Var visserligen väldigt noga med att byta vatten och skölja stenen dagligen, men jag hade antagit att det skulle vart lite nitrit i alla fall. Frågan är om det är säkert att blanda ihop salt och kasta i sanden nu i helgen? Citera
danne031 Postat 9 augusti 2018 Postat 9 augusti 2018 Frågan är hur våra test för nitrit fungerar i sötvatten.. Beroende på vad det var för sten och hur den såg ut så är det inte så säkert att något alls behövde lakas ur. När man pratar om att laka ur sten är det främst näring man tittar på, nitrat och fosfat, sjunkande nitrit är mer ett tecken på hur bakterierna växer till sig och börjat äta nitrit och omvandla den till nitrat. Citera
Christian J Postat 9 augusti 2018 Postat 9 augusti 2018 (ändrat) Ja för att nitrit skall bildas behövs ammonium och nitrifikationsbakterier (som bryter ner ammoniumet), men bådadera borde saknas i död sten och kranvatten. Lägger man levande sten i kranvatten vet jag inte vad som händer. Ändrat 9 augusti 2018 av Christian J Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.