Gå till innehåll

florida anemon


Draedon

Rekommenderade inlägg

nu har den satt sig tillrätta.. den kröp först ner i hålet på stenen och gömde sig, men nu har han kommit fram och blivit 3ggr så stor som när jag släppte i honom.

ha problem med glasrosor som ni ser på bilderna, men anemonen var så vänlig att han hjälpte till och döda 2st. direkt som satt för nära haha :)

post-2037-14468912502183_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nu har den satt sig tillrätta.. den kröp först ner i hålet på stenen och gömde sig, men nu har han kommit fram och blivit 3ggr så stor som när jag släppte i honom.

ha problem med glasrosor som ni ser på bilderna, men anemonen var så vänlig att han hjälpte till och döda 2st. direkt som satt för nära haha :)

En chansning...

Det finns en anemon utanför Florida och söderut som heter Condylactus gigantea. Den har ofta lila toppar. Ser nästan ut som din tycker jag. Jag gjorde ett sök och hittade denna länk

http://www.saltwaterfish.com/site_11_03/product_info.php?products_id=319&parent_category=4&category_search=63&root_parent_id=4

Det är svårt, men i alla fall ett första uppslag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En chansning...

Det finns en anemon utanför Florida och söderut som heter Condylactus gigantea. Den har ofta lila toppar. Ser nästan ut som din tycker jag. Jag gjorde ett sök och hittade denna länk

http://www.saltwaterfish.com/site_11_03/product_info.php?products_id=319&parent_category=4&category_search=63&root_parent_id=4

Det är svårt, men i alla fall ett första uppslag.

Jag har sådana mycket tacksamma djur. Lever mest på sina zooanceller och föredrar smått (mysis,Aremia ell dyl som mat ). Den heter Condylactis gigantea men de flesta amerikaner kallar den C. passiflora Det är den största och vackraste atlantiska anemonen har ofta symbiotiska krabbor i naturen (lever i par i dom) Försök få tag i sådana är mycket intressant.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

på affären där jag köpte den hade de tidigare ett exemplar som det bodde 2 krabbor i. riktigt läcker, ångrar nu att jag inte slog till på anemonen + krabborna innan de han bli sålda.

Ingvar du verkar ha koll, vad är det med anemonen när han kryper ner och gömmer sig i hålet i stenen?

den verkar då må bra så vitt jag kan se. jag testade att mata honom idag.. tinade upp lite fryst mysis och handmatade den. den fäktade som en galning med tentaklerna när jag släppte en lite mysis framför den, och sen slukade den maten i ett nafs.

kanske inte ens är något fel, men som alltid så blir man lite nojjig som nybörjare.

läser för fullt på hemsidor för att lära mig så mycket som möjligt om den här anemonen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hjälp! nu tror jag något är fel.. anemonen har varit framme varje dag i full storlek.

men nu på eftermiddagen drog den ihop sig helt och hållet! lite svårt att se den, men det man ser är bara foten, inte en tentakel ute.

håller den på att dö eller vad är det frågan om?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! har för mig att dom kan göra så ibland, dom äter och skiter ur samma mun tror jag? rätta mig någon om jag har fel, men jag trodde samma som dig när min magnefica nästan "försvann" å det började slemma och både det ena och det andra under några timmar sedan var allt som vanligt.. clownerna var lika frågande som mig då tror ja!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Anemoner "rensar" sig med ett grundligt vattenbyte. Det kan ta mellan ett par timmar och ett dygn.

Hur ofta den den gör det har att göra med vattenkvaliteten, maten och vilken art det är.

Sker det mer än en gång i månaden bör man kanske fundera på hur karet sköts. Vissa anemoner i vissa kar gör det aldrig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ricktig som andra säger men när de drar i hop sig så kan det även betyga att den inte riktigt trivs eller att den försöker få bättre fäste för sin fot. I naturen står de ofta på gränsen mellan sand och korall och sitter fästa ganska långt under en sten. De vill ha en relativt stark och jämn ström som växlar riktning under dagen. När de vill ha mat så pumpar de upp sig enormt och då är det time att mata inte annars. Jag jobbade i mitten på 80-talet på Bonair och samlade då in många sådana för forskningsstationen, ingen lätt uppgift mycket svåra att lossa fick ofta hugga bort bitar av stenen de satt fast vid. De söker sig ofta runt i karet innan de hittar den bästa platsen men när de satt fast sig där så stannar de. (inte för nära ytan). De ex jag hade med från Bonair levde mer än 10 år. (sen sprack framrutan) Mycket trevliga djur och tåliga om man jämför med andra anemoner. Trots att det inte finns anemonfiskar i Karibien så är det min frenatus favorit natt plats.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nu på kvällen kom han fram igen, måste ha varit så att den "renade" sig.

när jag matade den så var den riktigt stor jämfört med vad den är i normala fall, så det lär väl ha varit rätt timat.

intressanta djur detta. läste på en amerikansk sida att clowner ibland kan fatta tycke för den här anemonen.

var tydligen många amerikaner som hade oceallris som gillade dem.

mina ocellaris verkar dock inte gilla den än så länge.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
  • 1 månad senare...

Hej !!

Så gick det för mig.

Jag var i "butiken för någon månad sedan, mest för att titta in.

Tyvärr så gjorde jag som man gör i bland, handlar impulsivt.

Jag köpte en Condylactis gigantea med en vit krabba.

Mycket vacker ....

Efter några dagar så matade jag den med krill.

Den sög glupskt i sig några stycken.

Nästa dag var den intryckt och såg mycket ledsen ut.

Efter någar dagar var den utfälld en kortare tid, men den var mest liten och ihoptryckt.

Under några av de tillfällen som den var utfälld var jag "snäll" och gav den mer mat.

Till sist så försvann den ner bland stenarna och har inte synts till mer. Krabban har jag sett vandra runt i karen så jag antar att anemonen är död.

Efter diskusioner med affären har jag förstått att jag matat ihjäl den.

Så...

Läsa och lära innan man handlar.

// Anders

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min lever mest på vad den själ ner jag matar fiskarna. Den får högst en mussla (naturel) per månad. Som jag skrev tuidigare så sitter de oftast i gränszonen mellan levande sten och sand. De borrar genom sanden och fäster på undersidan stenen. Om de blir irriterade så försvinner de helt. Om man hittar dom på revet så sitter de alltid så att de kan försvinna. De vill sitta strömt så att planton tillförs vilket de naturligt lever av. Dessa anemoner är tåligare än många andra. Jag har haft den jag nu har i 7 år. Min ursprungliga som jag tog från karibien 1982 skulle nog ha levat än om inte rutan på mitt första 3000l kar hade spruckit av sig själv efter 10 år.Fullt uppumpade är den 30cm mellan armarna. Dock en liten varning sätt inte något i närheten. Den har väldigt stark nässelgift och tar t.o.m. död på Paleatoa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...