Gå till innehåll

Inställning till MCE 600


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Ni som har en sådan.

Hur ställer ni in den för att den skall skumma så effektivt som möjligt?

Har ni max på luftinsläppet och flyttar koppen upp och ner eller har ni den inställd på mindre luft och har koppen på samma ställe hel tiden?

Har märkt att man kan göra båda delarna och det verkar funkar vilket som. Antingen ökar man luften för att få mer bubblor att fästa skiten på men då får man också lyfta upp koppen lite annars skummar man bara ut en massa "vitt".

Märkte också att man kunde skruva ner luften så att man kunde ha koppen på samma ställe utan risk för att få fel sorts skum. Det känns dock som om man inte utnyttjar den till 100% om man inte har full luft.

Hur gör ni som kör den modellen?

Vet att på Aqua Medic Turboflotor 1000 Multi Sl fick man ha så lite luft som möjligt för annars rann det över. Men vid för lite känns det inte som om skiten skall orka upp i koppen på MCE 600.

Tacksam för svar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo men om man har luftskruven på klockan 12.00 så får man ju mera bubblor eftersom den då är fullt öppen.

Koppen kan man ju flytta upp och ner efter behov men jag tycker nog allt att om man har den för högt upp så blir den lilla springan som "skiten" skall ta sig igenom för att komma till koppen väldigt lätt tilltäppt.

Till hur stort akvarium och vilken belastning körde du skummaren på det sättet? Klockan 14.00 och koppen långt ner?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju inte alltid mägnden luft som bestämmer hur efektiv skummaren är, mer luft innebär ju även att den pumpar mindre vattenvolym. Så man får prova sig fram till vilket läge det funkar bäst.

Jag körde ett lågbelastat 720 +80l sump. men det tog några veckor innan man kunde sänka koppen till det nedersta läget.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör ventilen kl 2 ungefär. Jag tycker det blir bäst bubblor då. Ställer man skruven på 12 så blir bubblorna mycket större och ej så "skummande" Ibland när jag kört några dagar efter rengöring så ändrar jag till kl 1 för att optimera skummet. Jag kör min skummarkopp ganska högt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...