BAminoff Postat 15 februari 2006 Postat 15 februari 2006 Den var så otroligt vacker kritvit och med något som såg ut som stjälkade snöflingor på ryggen jättefin.Hittade den i en bok hette nåt långt på d och åt i alla fall läderkoraller så jag misstänker att det är den som har ätit upp min lemnalia jag såg när den gav sig på det sista.Var det lönlöst att ta bort den tror ni att det det finns massor och hur avlivar man en snigel?MVH BA Citera
GustavF Postat 15 februari 2006 Postat 15 februari 2006 Nu är ju det här förstås ett debatterat ämne, men jag skulle lägga snigeln i ett gklas med akvarievatten och stoppa i frysen. Den borde dö realiativt smärtfritt p.g.a. minskad aktivitet långt innan den faktiskt fryser till is. Citera
Manks Postat 15 februari 2006 Postat 15 februari 2006 jag skulle ha den i en skål med lite vatten i och sen hälla över en liter eller två kokande vatten. Men jag kan personligen inte slå ihjäl ett endaste djur. Har jag skaffat dem får jag ta tjuren vid hornen och dras med dem... Citera
keyser Postat 15 februari 2006 Postat 15 februari 2006 jag skulle ta bort en pump från karet och vips så föll en snigel ner på sanden. 2 sek senare hade min putsarräkor urholkat den. SLAKT!!! Citera
Saxmark Postat 16 februari 2006 Postat 16 februari 2006 Eller så kan man sätta ut en annons med att den bortsjänkes och specificera varför.. Det finns ju folk som har fish-only kar.. Citera
Andreas K Postat 16 februari 2006 Postat 16 februari 2006 jag skulle ta bort en pump från karet och vips så föll en snigel ner på sanden. 2 sek senare hade min putsarräkor urholkat den. SLAKT!!!Då var den nog redan död. Mina putsar räkor rör inte friska sniglar, men dom är duktig att äta upp dom som dött. kanon tycker jag, då dom slipper ligga &ruttna i karet.MVH/ Andreas K Citera
Ingvar Hellmalm Postat 16 februari 2006 Postat 16 februari 2006 Förlåt uttrycket snigel (finns bara på land) men det finns en nakensnäcka som stämmer på din beskrivning och som lever på mjukkoraller den förmår dessutom att föröka sig i akvarier, kommer in främst med vildimporterat från Indonesien. Kolla noga att det inte finns flera små. De är hermafroditer. Har själv råkat ut för detta. Citera
BAminoff Postat 16 februari 2006 Författare Postat 16 februari 2006 Jag ska hålla koll det känns hemskt att bestämma över liv och död. Den här nakensnäckan lever på mjukkoraller och dör väl om den kommer till ett kar utan . Så skänkes är ju ingen ide hoppas det inte finns fler. MVH BA Citera
Ingvar Hellmalm Postat 16 februari 2006 Postat 16 februari 2006 Jag fick plocka 23st innan de var slut. De är mycket små i början. Lättast ser man att de äter på fotan av en mjukkorall. De är nattaktiva så titta med en ficklampa när det är släckt. Citera
BAminoff Postat 16 februari 2006 Författare Postat 16 februari 2006 Jag har bara Xenia och skivanemoner lemnalian är uppäten . Kanske det löser sig själv om jag ligger lågt när det gäller mjukkoraller eller kan dom ligga och bara vänta på mat länge.Nitrat och fosfat är nere nu så jag hade tänkt mig någon stenkorall och det är kanske inte så intressant.MVH BA Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.