Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postat

Hej

jag kör idag med stigs balling recept och funkar riktigt bra 

det jag undrar hur mycket kalciumklorid respektive bikarbonat går att lösa upp i 1l vatten 

då jag vill fortsätta med detta recept så skulle jag vilja dubbla blandningen så jag inte behöver dosera 440ml/d utan hälften 

jag kör med 10l dunkar

mvh Frank

Postat (ändrat)

Jag känner inte till Stigs recept, men du kan (med stor svårighet) lösa 1 kg NaHCO3 i 10 liter vatten, (jag skulle dock nöja mig med 800 gram).

Resp 4 kg CaCl2 i 10 liter vatten.

Ändrat av petnym
  • Gilla 1
Postat

Hej

jag behöver lösa 880g calsiumklorid och 1056g bikarbonat och 208g natriumkarbonat då har jag dubblat styrkan på ballingen i 10liter vatten

mvh Frank

Postat

880 g CaCl2 i 10 liter funkar bra... Blandar du Bikarbonat och Natriumbikarbonat i samma dunk? Låter som att det inte kommer lösa sig e de mängderna du anger...

• Gilla 1
Postat
13 minuter sedan, petnym sa:

880 g CaCl2 i 10 liter funkar bra... Blandar du Bikarbonat och Natriumbikarbonat i samma dunk? Låter som att det inte kommer lösa sig e de mängderna du anger...

Hej

ja jag tänkte blanda bikarbonat och natrium karbonat i samma dunk och där blir det problem jag får köra den svagare lösningen på kh dunken och starkare på de andra

mvh Frank

Postat (ändrat)

Hemma kör jag 2 dunkar bikarbonat och 1 med dubbel koncentration kalciumklorid och en dubbel koncentration mineralsalt.

Doserpumpen har 4 kanaler så det passar precis.

Ändrat av stigigemla
  • Gilla 1
Postat
9 timmar sedan, stigigemla sa:

Hemma kör jag 2 dunkar bikarbonat och 1 med dubbel koncentration kalciumklorid och en dubbel koncentration mineralsalt.

Doserpumpen har 4 kanaler så det passar precis.

Hej

jo problemet är att jag inte får plats med en dunk till i skåpet så jag får köra dubbel på saltet och ca kh får jag istället blanda oftare

mvh Frank

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa Ny...