Johnny Tveit Postat 30 september 2018 Postat 30 september 2018 Hej. Jag undrar vad den rörliknande saken är samt det som är spindelvävsliknande? Mvh Johnny Citera
danne031 Postat 1 oktober 2018 Postat 1 oktober 2018 Vermetide snail, ganska ofarlig men kan störa koraller i dess närhet. De är dessutom ganska fula, störande och tenderar att föröka sig. Du gör bäst i att korka igen röret med lite lim eller dylikt så att den dör, att bara bryta toppen hjälper inte då masken lever i den delen av röret närmst stenen som ser ut som en kanelbulle när man tittar nära. Citera
Johnny Tveit Postat 1 oktober 2018 Författare Postat 1 oktober 2018 Tack. Gör det i kväll. Är det den som skickar ut det spindelvävsliknande som hänger över till de andra korallen? Mvh Johnny Citera
danne031 Postat 1 oktober 2018 Postat 1 oktober 2018 Ja precis, de skickar ut enstaka trådar eller nät för att fånga småpartiklar med. Citera
Johnny Tveit Postat 1 oktober 2018 Författare Postat 1 oktober 2018 Ok, tack för hjälpen Nu j**lar ska den få smaka Citera
Johnny Tveit Postat 5 oktober 2018 Författare Postat 5 oktober 2018 Hittar mer och mer av Vermetide snail. Men de är väldigt små, vad kan man göra för att bekämpa dessa? Mvh Johnny Citera
danne031 Postat 5 oktober 2018 Postat 5 oktober 2018 Den har inga kända fiender som går att köpa, så den metoden behöver du inte ens leta efter. Det är tyvärr bara manuellt som gäller. Antingen är man där med något hårt och knäcker bort hela kanelbullen från stenen, eller så kan man täppa till röret med t.ex. en klick lim eller epoxy så att den svälter/dör. Citera
stigigemla Postat 5 oktober 2018 Postat 5 oktober 2018 Det skall finnas en del gyltor som äter dem. Om man krossar kanelbullen äter nog alla gyltor dem + en hel del annan fisk. Jag använder en gamma sidavbitare. Citera
Johnny Tveit Postat 6 oktober 2018 Författare Postat 6 oktober 2018 Ok. tack för informationen. Ska knäcka alla jag ser. Tänkte köpa ett större plastkärl sen för att ka den levande stenen i till det nya akvariet är på plats. Tänkte köra om i mörker i ett par veckor. Kan det hjälpa att få bort dom också? Mvh Johnny Citera
Johnny Tveit Postat 15 oktober 2018 Författare Postat 15 oktober 2018 Hittade detta kryp i min hemma byggda fälla Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.