Gå till innehåll

Cirkulationsfunderingar, åsikter önskas.


GustavF

Rekommenderade inlägg

Har ett ca 125-liters kubakvarium där jag går i cirkulationsfunderingar. Levandestenen är ungefär placerad i en hästskoform enligt nedan, där baksidan av akvariet är uppåt i bilden:

C5.jpg

Den är förstås inte röd eller så smal, men ni förstår ungefär.

Jag är en relativt fattig student och vill därför försöka komma undan med det jag redan har hemma så mycket som möjligt. Jag har PVC-rör och en del kopplingar och det hela tänkte jag driva med en AquaBee 3500 (som jag har). Detta tänkte jag i största möjliga mån ha som enda cirkulering, men jag tror jag skall komplettera med något som cirkulerar vattnet bakom stenen vid den bakre väggen.

Nedan kommer några varianter på byggnationer jag tänkt mig. Kommentera dem gärna och kom gärna även med nya förslag. Detta arrangemang är tänkt att sitta högst upp precis vid vattenytan. I två av skisserna är det bara pump och 3 st utblås. Detta för att det skall bli tillräckligt blås från varje utgång. I de andra två skisserna används en SCWD (som jag har), men här är det bara 2 utblås per utgång på SCWD'en för att den äter upp lite av cirkulationen.

Förslag 1:

C1.jpg

Den enklaste varianten att bygga. Strålarna korsar varandra för att skapa turbulens och undvika ett laminärt flöde.

Förslag 2:

C2.jpg

Får för mig att denna variant ger lite jämnare flöde. Jag vet dock inte hur jag skall få till de vinklade utblåsen i de övre hörnen. Har inga sådana bitar och vet inte ens om det finns.

Förslag 3:

C3.jpg

Här alternerar SCWD'en mellan de blå och röda utblåsen. Strålarna möter även varandra för lite extra turbulens. Likt föregående skiss vet jag dock inte hur jag skall vinkla utblåsen på detta sätt.

Förslag 4:

C4.jpg

Återigen alternering mellan röda och blå utblås. Lätt att bygga, men det blir ingar korsade strömmar. SQWD'en gör det ju dock något mindre laminärt.