Gå till innehåll

Cirkulationsfunderingar, åsikter önskas.


GustavF

Rekommenderade inlägg

Har ett ca 125-liters kubakvarium där jag går i cirkulationsfunderingar. Levandestenen är ungefär placerad i en hästskoform enligt nedan, där baksidan av akvariet är uppåt i bilden:

C5.jpg

Den är förstås inte röd eller så smal, men ni förstår ungefär.

Jag är en relativt fattig student och vill därför försöka komma undan med det jag redan har hemma så mycket som möjligt. Jag har PVC-rör och en del kopplingar och det hela tänkte jag driva med en AquaBee 3500 (som jag har). Detta tänkte jag i största möjliga mån ha som enda cirkulering, men jag tror jag skall komplettera med något som cirkulerar vattnet bakom stenen vid den bakre väggen.

Nedan kommer några varianter på byggnationer jag tänkt mig. Kommentera dem gärna och kom gärna även med nya förslag. Detta arrangemang är tänkt att sitta högst upp precis vid vattenytan. I två av skisserna är det bara pump och 3 st utblås. Detta för att det skall bli tillräckligt blås från varje utgång. I de andra två skisserna används en SCWD (som jag har), men här är det bara 2 utblås per utgång på SCWD'en för att den äter upp lite av cirkulationen.

Förslag 1:

C1.jpg

Den enklaste varianten att bygga. Strålarna korsar varandra för att skapa turbulens och undvika ett laminärt flöde.

Förslag 2:

C2.jpg

Får för mig att denna variant ger lite jämnare flöde. Jag vet dock inte hur jag skall få till de vinklade utblåsen i de övre hörnen. Har inga sådana bitar och vet inte ens om det finns.

Förslag 3:

C3.jpg

Här alternerar SCWD'en mellan de blå och röda utblåsen. Strålarna möter även varandra för lite extra turbulens. Likt föregående skiss vet jag dock inte hur jag skall vinkla utblåsen på detta sätt.

Förslag 4:

C4.jpg

Återigen alternering mellan röda och blå utblås. Lätt att bygga, men det blir ingar korsade strömmar. SQWD'en gör det ju dock något mindre laminärt.

Så... SCWD eller inte? Korsade utblås eller inte? Fram med andra förslag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Känns som överkurs...svinga i 2st maxijettar så är det klart...Möjligtvis med en liten slangbit på så att du kan gömma dom bakom stenen och samtidigt få flödet mot den fria ytan i akvariet.... Risken med överkurs i cirkulationen är att inget vill slå ut och sträcka på sig samt att fiskarna snabbt hittar sina lugna områden där dom stannar tills dö daga....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har gjort såhär i mitt 200+ hörnkar som har en stenstruktur liknande din :

Jag har bara två utblås i karet, nästan vi framrutan vinklade snett in mot mitten - 2 cm under ytan vinklade 45grader neråt.

Hela arrangemanget drivs av en little giant på runt 5000l/h via en squid.

Tag vare våg/växelverkan på vattenflödet har jag inga döda fläckar och ingen detrius blir liggande i karet.

jag tror du skulle kunna göra ett liknande arr.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för förslagen. Det är helt klart inte färdigfunderat än. Men jag har någon vecka på mig innan min MCE600 dyker upp. Lägger till denna loop först då. Då blir det skumma av på ca 100 liter vatten... tjohoo :)

Detta med turbulensen känns inte riktigt helt klart. En SCWD ger trevlig variation, men stjäl förstås en ansenlig mängd av flödet. Anthony Calfo & Co. dissar helt SCWD och alla andra "vågmaskiner" och hävdar att det blir lika bra turbulens av att bara korsa utbåls med varandra. Nån som har åsikter om detta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ted: Du har helt rätt. Testade lite i badkaret och det blev inget blås alls i de bakre utångarna.

Leif: Det lutar åt att jag apar efter din design. Jag försökte uppskatta draget i min AquaBee 3000 genom att ta tiden på hur fort den fyllde en 25 liters tunna och det blev bara futtiga ca 1600l/h. Även om man räknar med mycket positiva mätfel är det svårt att komma upp i mer än 2000l/h och den ska ju ge 3000. Den goda nyheten är dock att SCWD:en bara sänkte flödet med ca 15%. Hur har du förresten monterat din little giant? Sitter den i en separat loop med pumpen utanför akvariet? För min del blir det nog pump i akvariet som får köra den. Vet inte om jag vågar ha en pump utanför (ingen sump) och det är ju heller inte bra att låta en pump dra vatten, de skall ju helst bara trycka. Då måste nån saftig överrinning till pumpen också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jepp. Fullt med vatten o sten. Just nu lutar det ändå bara åt 2 utblås (ett för varje utgång på SCWD:en) eftersom pumpen var så klen. Vill ju ha lite lite vattenrörelse iaf.

Har en liten dröm om att skaffa sump/refugium, men det känns avlägset. Får inte plats i akvariebänken och i så fall får jag inhysa den i en annan bänk vid en intilligande vägg (akvariet står i ett hörn, bredvid ett fönster. Allt detta i vardagsrummet i lägenheten till på köpet. Känns som det blir skum rördragning om inte annat och kanske svårt att dölja rören också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har ju iofs inte testat metoden med korsade utblås, men kan tänka mej att den åstadkommer lika bra turbulens - men jag är mer ute efter växelverkan och svajande koraller, det andra känns mer som det ger en slags centrifug effekt!

(jag har min Little giant pump monterad i ett angränsande rum. men den är inte dränkbar i alla fall)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...