Gå till innehåll

Sump i separat skåp


Christian J

Rekommenderade inlägg

Bestämde mig för silikonslangar till både ytavrinningen och returpumpen, med bara en mindre sektion PVC-rör över kanten på akvariet. Hade först tänkt använda mjuk PVC-slang från ytavrinningen, men började sedan oroa mig för hormonstörande mjukmedel (kanske helt i onödan). Föreställer mig även att en längre slang på returledningen är säkrare än stela rör, ifall någon skulle råka knuffa sumpskåpet ur läge (även om det förhoppningsvis aldrig kommer att inträffa).

 

558374993_sumpslangar.jpg.3d90883bf341825f0def7a4ee9084def.jpg

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nästa uppgift blir att minska bubblorna och oväsendet från ytavrinningsslangen. En nylondamstrumpa eller filtersocka tar bort mycket av plaskandet, men funderar på att även installera en så kallad "reverse durso" (dvs ett Y-rör vid vattenytan med en täckplatta på förgreningen, där det är tänkt att luften skall slippa ut genom ett litet hål). Eller finns det bättre lösningar?

Här är en tunnare slang trädd genom genom den grova: https://www.youtube.com/watch?v=DWmo7EmHhtg --hur fungerar detta? Bromsar innerslangen flödet, eller är det något annat som händer? När jag testade verkade det som om positionen på innerslangen inuti den yttre verkade spela viss roll. Kan det vara farligt att göra så här, t ex om något djur skulle slinka ner genom häverten och fastna mellan slangarna? (min ytterslang har 40mm innerdiameter)?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Så här ser ljuddämparen ut. Den första förgreningen (till höger) tar bort det mesta av plaskljudet och luftbubblorna från ytavrinningsslangen. Övriga förgreningar fångar upp de småbubblor som slinker förbi, så att bara en minimal mängd mikrobubblor kommer ut ur mynningen till vänster. Rördelarna är av polypropylen (finns på närmaste byggvaruhus och kostar bara hälften så mycket som PVC). Frågan är om de medföljande gummitätningarna går att använda? Tillverkaren Ostendorf upplyser tyvärr inte om de är gjorda av EPDM eller något annat. Tillsvidare har jag kilat fast rördelarna med buntband istället.

 

Det visade sig att 9410-skummaren faktiskt kan resa sig upp på egen hand när den väl är igång och är fylld med vatten, men när den stoppas lutar den igen. ? Enligt manualen behöver den minst 14cm vattenhöjd, men tenderade att vibrera olycksbådande tills jag höjde till 16-17cm.

 

274958923_ljuddmpare.jpg.aec04d3250283547c6d349e14b812c12.jpg

 

 

Ändrat av Christian J
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...