Gå till innehåll

Glasklar blåsa på ögat


perma

Rekommenderade inlägg

Köpte 3 st Anthias (Pseudanthias Squamipinnis), 1 hane och 2 honor för två veckor sedan. Resan och "inskolningen" gick bra, men en av clownerna gav sig på en av honorna lite lätt. Efter ett par timmar fick samma hona en glasklar blåsa på ena ögat. Efter några dar hade hon två och de växte hela tiden. en har försvunnit men en trredje hag dykt upp. Troligen är de luftfyllda, för honan simmar snett och vilar på ytan med blåsorna uppåt. Honan äter och verkar för övrigt må bra. Kan något gått snett när man fyllde syrgas för transporten? Finns det någon annan anledning? Kan jag göra något?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du har övertryck på syrgas i karet från överkraftig skumning kan fiskarna få syrgasbubblor innanför kanten på ögat. Man kan i så fall antingen minska på skummningen eller sätta i en vanlig syresten med luftpumpdrivning. Genom att de bubblorna är betydligt större har de inte samma ytspänningstryck som de mindre bubblorna i skummaren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du har övertryck på syrgas i karet från överkraftig skumning kan fiskarna få syrgasbubblor innanför kanten på ögat. Man kan i så fall antingen minska på skummningen eller sätta i en vanlig syresten med luftpumpdrivning. Genom att de bubblorna är betydligt större har de inte samma ytspänningstryck som de mindre bubblorna i skummaren.

Första gången jag hört att man kan ha för kraftig skumning (för fiskar). :smiley24:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Stigigemla, du har nog rätt. Jag har för en månad sedan installerat dorso standpipe och tagit min externa sump i drift. För att få ytavrinningen tyst har jag fått öppna lufthålet i dorson rätt mycket, vilket fått till följd att nerrinningskammaren i sumpen fungerat som en skummare. Trots skumfälla har jag massor med småbubblor i huvudkaret. Har inte sett något problem med detta, frånsett ett grumligt intryck, utan i stället sett detta som något bra. Syresättning av innevånarna, vilka verkat mycket pigga.

Jag får nu minska lufthålet i dorson och i stället stänga till nerrinningskranen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...