Michael Hansson Postat 6 januari 2019 Postat 6 januari 2019 Godkväll... Såg av en händelse att sanden i min DSB är...grön??...Tänkte meddetsamma på koppar, men känns lite långsökt med kopparanrikning på sandytan...men man vet ju inte.. Är det någon som vågar sig på en gissning om vad det kan vara / kommer ifrån ?? Mvh /Micke Citera
Michael Hansson Postat 7 januari 2019 Författare Postat 7 januari 2019 Tack för svar och förslag .. Hmm...Minska belysningen med andra ord ?...köpte en "växtlampa" på 50W, som körs 16 timmar / dygn....Har tre sorters alger i sumpen... Mina näringsvärden är låga så det "bör" ju va ljuset som triggar utbrottet...eller ? Ibland önskar jag att jag hade ett mikroskop …:-D /micke Citera
danne031 Postat 8 januari 2019 Postat 8 januari 2019 Vet inte riktigt, kanske. Själv kommer jag inte ihåg hur länge jag belyser min dsb/refugium Vet att jag sänkte ett antal timmar för att slippa dosera nitrat och då blev jag samtidigt av med det värsta lila på sanden, ligger kanske på 8-12 timmar nu. 1 Citera
Lasse Postat 8 januari 2019 Postat 8 januari 2019 Om det är Cyano så är den som en slemmig matta. Gröna alger kan också förekomma. Är det Cyano så är det inre g elt osannolikt att du nollat ettdera PO4 Ellen NO3 MVH Lasse 1 Citera
Michael Hansson Postat 8 januari 2019 Författare Postat 8 januari 2019 Ok...tack för svar. Testar ikväll igen...senaste värdena var 2 i NO3 o 0,03 i PO4 (salifert)...fast å andra sidan väntar jag på mitt första Tritontest vilken dag som helst nu. Ska bli kul /micke Citera
Michael Hansson Postat 8 januari 2019 Författare Postat 8 januari 2019 Ett tillägg...inget slemaktigt, utan ser mer/ verkar vara som ett torrt puder.. Citera
kaptenen Postat 13 januari 2019 Postat 13 januari 2019 Om det är full ljusstyrka i 16h per dygn så säger min magkänsla att du möjligtvis har ditt svar där. Är själv ingen kung på refugium men tänker bara på hur sanden skulle sett ut i visningsdelen om man väljer att ha likvärdig lång ljusperiod med full styrka. Sen kan det såklart bero på obalans i näringsämnen om det nu är cyano. Blågrön = cyano fick man lära sig när man hade guldfiskar Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.