Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Featured Replies

Postat

I natt har min nya anemon vandrat 150 cm och smulats i min Maxspect Gyre. Karet på 550 liter är grumligt men fiskarna ser än så länge pigga ut. Har kört igång filtrering med aktivt kol via en extern pump. Har 30 liter vatten som bytte i går kväll som jag kan flytta över fiskar och koraller till om det behövs.

Vad göra?

Postat
  • Författare

En BTA. Köpte den i lördags. Har startat osmos för att göra nytt vatten men jag har bara ett mindre filter så det tar lite tid. Fiskarna äter och ser OK ut. Har tidigare fått höra att om detta händer så dör allt i karet. Därav min fråga.

Postat

Om det blir panik kan du ju använda kranvatten istället. Risken är ju att du får kiselalger, men det är kanske mindre dåligt än att allt dör.

Postat

Hej ,en BTA är inte lika illa som en Magnifica eller en Haddoni , men gör ett stort vatten byte , hur gick det med skummaren ?

skenade den och tömde skummarkoppen i sumpen ?

mvh stefan

Postat
  • Författare

Nej. Skummaren var inte full. Däremot var hela ytan runt skummaren täckt av vit massa. Förmodligen rester av anemonen. 

Postat

Hej Ulf, du få se det som tur i oturen att det bara var en BTA , de består mest av vatten så skadan blir inte så stor, 

och  de flesta har lyckats att sätt en anemon  i en pump , så du är inte ensam , 

mvh stefan

Postat

Det KAN i värsta fall bli så att allt i karet dör, det säkra före det osäkra är att köra både vattenbyten och aktivt kol.

Du gjorde både helt rätt och hade tur :)

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.