Ulf Larsson Postat 12 februari 2019 Dela Postat 12 februari 2019 I natt har min nya anemon vandrat 150 cm och smulats i min Maxspect Gyre. Karet på 550 liter är grumligt men fiskarna ser än så länge pigga ut. Har kört igång filtrering med aktivt kol via en extern pump. Har 30 liter vatten som bytte i går kväll som jag kan flytta över fiskar och koraller till om det behövs. Vad göra? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Michael Hansson Postat 12 februari 2019 Dela Postat 12 februari 2019 Jag hade rekommenderat stora vattenbyten för att vara på säkra sidan...vad var det för anemon ? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ulf Larsson Postat 12 februari 2019 Författare Dela Postat 12 februari 2019 En BTA. Köpte den i lördags. Har startat osmos för att göra nytt vatten men jag har bara ett mindre filter så det tar lite tid. Fiskarna äter och ser OK ut. Har tidigare fått höra att om detta händer så dör allt i karet. Därav min fråga. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Slanten Postat 12 februari 2019 Dela Postat 12 februari 2019 Om det blir panik kan du ju använda kranvatten istället. Risken är ju att du får kiselalger, men det är kanske mindre dåligt än att allt dör. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Stefan molin Postat 12 februari 2019 Dela Postat 12 februari 2019 Hej ,en BTA är inte lika illa som en Magnifica eller en Haddoni , men gör ett stort vatten byte , hur gick det med skummaren ? skenade den och tömde skummarkoppen i sumpen ? mvh stefan Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ulf Larsson Postat 12 februari 2019 Författare Dela Postat 12 februari 2019 Nej. Skummaren var inte full. Däremot var hela ytan runt skummaren täckt av vit massa. Förmodligen rester av anemonen. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Stefan molin Postat 12 februari 2019 Dela Postat 12 februari 2019 Hej Ulf, du få se det som tur i oturen att det bara var en BTA , de består mest av vatten så skadan blir inte så stor, och de flesta har lyckats att sätt en anemon i en pump , så du är inte ensam , mvh stefan Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ulf Larsson Postat 12 februari 2019 Författare Dela Postat 12 februari 2019 Tack! Ska byta 100 liter vatten senare i dag. Fisk och koraller verkar fortfarande helt OK. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
danne031 Postat 12 februari 2019 Dela Postat 12 februari 2019 Det KAN i värsta fall bli så att allt i karet dör, det säkra före det osäkra är att köra både vattenbyten och aktivt kol. Du gjorde både helt rätt och hade tur Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.