Gå till innehåll

fireworm.


Hultis

Rekommenderade inlägg

hej på er!

det är så att jag har en Ls på ca 1 kg som det bor 2 riktigt stora fireworms i som jag skulle vilja få bort, dom små gör mig inget då det har diskuterats här på forumet om dom gör nytta elr ej men när dom börjar komma upp i en annan division så börjar dom bli lite obehagliga... har jagat dom med pincett och ficklampa utan lyckade resultat.. så till frågan, kan man lägga stenen i en hink och driva ut dom ur stenen med sötvatten? eller kan man använda sig av väldigt salt vatten? vilket skulle kunna fungera bäst? har förövrigt inget på den stenen som kan ta skada.. någon som har nån erfarenhet?

/Anders

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag provade nu för 1 timme sen med väldigt salt vatten och det flöt bara upp små maskar och mini räkor å allt va småkryp heter, funderar på om dom stora kan sitta kvar i stenen? har letat med pincett och ficklampa i alla små hål men dom syns inte till, med det blev kanske lite väl salt för det mesta dog på fläcket så dom stora hann nog aldrig ut ur stenen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Denna enkla fälla funkar kanon. Lite plexiglas / smältlim / avkapad tratt .

I med några räkor samt ev några småbitar sten för att den skall ligga still, & släpp ner den (när det är släckt i karet) där du ser firewormsen. Tog 2 timmar sen hade 2 st krupit in i min fälla.

post-1313-14468912526327_thumb.jpg

post-1313-14468912526476_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...