san_miguel Postat 19 mars 2019 Postat 19 mars 2019 (ändrat) Hej. Jag Har 100 i Nitrat och undrar vart det kan komma ifrån. Jag har gjort rent sumpen jag har gjort flera vatten byten bland annat i söndags på strax under halva akvariets volym med slamsugning av sanden Fick ner till mellan 100 och 50 men det är nu uppe på nästan hundra igen. Jag har inget Nitrit. Vart kan Nitratet komma ifrån? Ändrat 19 mars 2019 av san_miguel Citera
Christian J Postat 19 mars 2019 Postat 19 mars 2019 Att nitraten skulle ha stigit från 50 till 100ppm sedan i söndags låter helt orimligt. Jag skulle gissa på någon form av mätfel, antingen vid avläsningen eller på kemikalierna. 2 hours ago, san_miguel said: jag har gjort flera vatten byten bland annat i söndags på strax under halva akvariets volym Det borde iofs nästan ha halverat koncentrationen. 2 hours ago, san_miguel said: Fick ner till mellan 100 och 50 men det är nu uppe på nästan hundra igen. Skillnaden behöver inte vara så stor --"mellan 100 och 50" kan ju innebära 75, och "nästan hundra" kan innebära 90 vilket inte är så långt ifrån 75... 2 hours ago, san_miguel said: Jag har inget Nitrit. Kanske nitrittestet är felaktigt, och du egentligen har nitrit som i sin tur ger felaktigt höga nitratvärden? Men nitrit bör inte finnas i inkörda kar. Hur gammalt är karet? Citera
danne031 Postat 20 mars 2019 Postat 20 mars 2019 Vad visar ett test på det nyblandade vattnet? Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.