Gå till innehåll

Projekt-112L low-tec


Steffo85

Rekommenderade inlägg

De senaste två åren har också varit någon form av långsam bestämningfas i huruvida jag faktiskt skall starta ett saltkar.

Den idé jag har är att till hösten påbörja bygget av en low-tec burk, på sikt innehållande 1-2 mindre tridacna, samt renhållare och kanske ett par a. percula för tjejens (och i ärlighetens namn även min...) skull.

Karet är med måtten 80(l)*35(d)*40(h)cm och jag har eventuellt möjlighet att knåpa ihop en överrinningsanordning till en 60*35*35cm sump.

Jag är student, med den skrala ekonomi det innebär, men den huvudsakliga anledningen till low-tec är idén om att det är intressantare att sköta ett kar än att sköta om ett enormt urval av utrustning, samt att jag tror mer på en modell med bra filtrering och vattenbyten än på överdriven skumning mm.

Min tanke är följande:

*112L huvudtank, ev med 70L sump

*Ca 30kg LS

*Korallsand/grus

*4*55W compact T5-rör alt. 250W MH + 1 litet actinic

*Vederbörlig cirkulation, ev aktivt kol och fosfatremover i ett filter

*Värmare

Om jag lyckas knåpa ihop det hela med en sump, följer jag min önskade linje med lagunkänsla i huvudtanken och nästan all LS i sumpen, annars blir det lagun-stenbottenhybrid

Är tacksam för alla tankar och åsikter, då jag inom saltvattensakvaristik är totalt grön.

// Steffo BLÅ

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

250 watt över ett 112 lites kan vara lite i överkant, det kommer att bli väldigt varmt. Jag har ett 120 liters med 150 watt och två 24w T5, jag håller acropora och LPS som euphyllia. Vad du skall fundera på är hur du skall tillföra calcium. Jag har väldigt överdriven skummning i mitt kar, vilket jag tror har räddat det. Automatisk vattenpåfyllning är något att tänka på om du vill koncentrera dig på akvariumet då det är duktigt jobbigt att springa och fylla på vatten två gånger om dagen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor