Gå till innehåll

Projekt-112L low-tec


Steffo85

Rekommenderade inlägg

De senaste två åren har också varit någon form av långsam bestämningfas i huruvida jag faktiskt skall starta ett saltkar.

Den idé jag har är att till hösten påbörja bygget av en low-tec burk, på sikt innehållande 1-2 mindre tridacna, samt renhållare och kanske ett par a. percula för tjejens (och i ärlighetens namn även min...) skull.

Karet är med måtten 80(l)*35(d)*40(h)cm och jag har eventuellt möjlighet att knåpa ihop en överrinningsanordning till en 60*35*35cm sump.

Jag är student, med den skrala ekonomi det innebär, men den huvudsakliga anledningen till low-tec är idén om att det är intressantare att sköta ett kar än att sköta om ett enormt urval av utrustning, samt att jag tror mer på en modell med bra filtrering och vattenbyten än på överdriven skumning mm.

Min tanke är följande:

*112L huvudtank, ev med 70L sump

*Ca 30kg LS

*Korallsand/grus

*4*55W compact T5-rör alt. 250W MH + 1 litet actinic

*Vederbörlig cirkulation, ev aktivt kol och fosfatremover i ett filter

*Värmare

Om jag lyckas knåpa ihop det hela med en sump, följer jag min önskade linje med lagunkänsla i huvudtanken och nästan all LS i sumpen, annars blir det lagun-stenbottenhybrid

Är tacksam för alla tankar och åsikter, då jag inom saltvattensakvaristik är totalt grön.

// Steffo BLÅ

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

250 watt över ett 112 lites kan vara lite i överkant, det kommer att bli väldigt varmt. Jag har ett 120 liters med 150 watt och två 24w T5, jag håller acropora och LPS som euphyllia. Vad du skall fundera på är hur du skall tillföra calcium. Jag har väldigt överdriven skummning i mitt kar, vilket jag tror har räddat det. Automatisk vattenpåfyllning är något att tänka på om du vill koncentrera dig på akvariumet då det är duktigt jobbigt att springa och fylla på vatten två gånger om dagen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du pekar ut en del frågeteckn jag inte funderat så mycket kring ännu...

Anledningen till att jag angav 250W MH är att jag från ett par håll blivit tipsad om att det är lämpligt för tridacna, men karet är ju iofs inte särskilt djupt... Jag kanske kan komma undan med T5, även om MH är snyggare... Jag hade över huvud taget inte funderat kring värmeutveckling. Dumt.

Jag tänkte inte hålla några krångliga koraller. Det är ett projekt för ett MYCKET större kar efter studierna...

Automatisk vattenpåfyllning har jag för mig kan kosta en del, och jag har ingen RO själv, kan dock få vatten av en kompis... Vet inte riktigt hur lösningarna brukar se ut...

Problemet med kalcium tänkte jag till en början sköta manuellt, för att på sikt bygga en kalciumreaktor om jag finner det nödvändigt. Största poängen med karet är att få en förströelse från studierna med lite mer mening än TV-tittande... Jag vill med andra ord pyssla en del med karet...

Kan du utveckla tanken om att överdriven skumning räddat karet?

Bollar gärna alla idéer nu, innan jag verkligen sätter igång med slutgiltig planering av karet

MVH

// Steffo BLÅ

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett litet kar blir lätt överbelastat, dels av matning och av att man köper för mycket fisk. Allt går jätte fort i ett litet kar och det kan vara bra att ha lite marginal. Du skulle förmodligen inte tro mig om jag visade all skit som min skummare skummar ut ur akvariet på en vecka. Jag byter dessutom 10% i veckan. Automatisk påfyllning behöver inte kosta så mycket, kolla på cleasohlson där finns nivå vippor för ca300:-. Just 150w mh brukar finnas begagnat till bra priser då de flesta byter upp sig från dessa. Krångliga koraller behöver inte vara så krångliga som det låter. Det är nog inga problem med att hålla musslorna under 150w mh. Du kan gå in och kolla på bilder på mitt lilla på denna länk: http://reefcentral.com/gallery/showgallery.php?ppuser=24988&cat=500&thumb=1

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Automatisk vattenpåfyllning har jag för mig kan kosta en del, och jag har ingen RO själv, kan dock få vatten av en kompis... Vet inte riktigt hur lösningarna brukar se ut...

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=10375

ett system som jag ska köra med om det nu funkar, annars får ja hitta något beg

kul med lowtec

har ett 40l lowtec 2x15w t8, 1 miniflotor, 1microjet, salt, och levandesten ca1500spänn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Billig vattenpåfyllning hittar du i denna tråd. PMá om du behöver närmare förklaring.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=8611&highlight=niv%E5

Kan du förklara lite närmare vad du menar med "bra filtrering".

Jag tror att köra utan skummare kommer du inte spara några pengar på utan bara skaffa dig en massa bekymmer och extrarbete. Köp en billig begagnad skummare.

Kom ihåg att vattenbyten kostar också pengar...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Till att börja med måste jag säga att du har en verkligt snygg tank! Alltid lika inspirerande att se på en lyckad tank!

Jag kanske får lov att fundera på skummare trots allt...

Hur pass mycket fisk har du i din tank? Jag tänkte som sagt lägga taket på ett par små clowner.

Koraller blir nog enkla mjukkoraller hur som helst, med tanke på att jag vill skynda så långsamt jag förmår och snedsteg man undviker på sin höjd blir lite vingliga...

Tack för snabba svar

// Steffo BLÅ

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu hann folka posta en del medans jag skrev... måste öva på fingersättningen! Jag menade Metcrues tank, bilder på Reef Central.

Jaken:

Med "bra filtrering", menade jag lite luddigt uttryckt biologisk filtrering i väl tilltaget omfång.

Tack igen för snabba svar.

// Steffo BLÅ

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar, jag har två kirurger, en dvärjkejsare, hexantenia, gobie och två clowner. Så det är ganska mycket fisk. Jag har ca35kg LS, vilket är mitt biologiska filter. Personligen har jag haft svårt att få mjukkorallerna att bli fina i min tank, men det kan vara pågrund av de andra korallerna. Håller med Jaken, vattenbyten är inte billigt, en skummare är en billig investering i sammanhanget, förlåt om jag tjatar, men det är i all välmening.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förstår det och tar definitivt inte illa upp, då det är jag som odiskuterat är novisen i sammanhanget.

Detta är ju också den största anlednigen till att planeringsfaen inleds ett halvår innan första planerade inköp... Har karet och lite pumpar sedan jag skrotade mitt sötvatten för några månader sedan... Thats it frånsett en 2*20W t8-armatur.

// Steffo BLÅ

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret

skummare är ett måste om du ska hålla djur i ett så litet kar.

du kan köpa en mini alt. midiflotor för några handralappar, det är en bra investering.

Red Sea berlin airlift 60[t. 240L] funkar också, den kostar ca 550kr.

annars kan du ju köpa en begagnad dyrare skummare så som t ex deltec, aqua medi osv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Metcrue: Testa att köra skummaren på timer så blir säkert dina mjukkoraller snyggare.

Men småpolypiga stenisar gillar den kraftiga skummningen så det gäller att hitta ett bra medelvärde.

Precis, men jag har valt bort mjukisarna, de får gå om de går annars tar jag bort dem. Det finns massor av vackra mjukisar men det är svårt att ha dem i små akvarium tycker jag, de blir snabbt stora och så skall man vara där och klippa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har nu läst vidare, och funderar på att punga ut för ett Mollyhotell med tillägg i belysningsväg. Det är ju onekligen mycket snyggare än en vanlig standard 112L.

Hinner förhoppningsvis jobba ihop pengar så det räcker till det också...

Funderar även på att bygga en skummare till detta för att inte behöva ta hål i huven. Det finns ju en del trådar om DIY-skummare modell liten här på forumet och de verkar fungera ganska bra.

Tänker framför allt på Kajo´s tråd på Nano-delen... Mkt inspirerande...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...