Gå till innehåll

vattentrycks mätare?


Jocke

Rekommenderade inlägg

Jag tycker också detta låter som "perfekta lösningar på icke existerande problem"

Om man misstänker dåligt ledningstryck, typ egen brunn kan det möjligen vara intressant att veta.

De flesta osmoser för hobbybruk saknar manometer av den enkla anledningen att de inte behövs!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker också detta låter som "perfekta lösningar på icke existerande problem"

Om man misstänker dåligt ledningstryck, typ egen brunn kan det möjligen vara intressant att veta.

De flesta osmoser för hobbybruk saknar manometer av den enkla anledningen att de inte behövs!

Helt sant! Men det finns två saker att se om ens osmos fungerar som tänkt. Rätt tryck in och rätt kvalitet på vattnet ut. Dvs tryck mätatre samt tex TDS-mätare el konduktivetsmätare. Först då vet du om du skapar problem eller inte. Och som någon sa tidigare i den här tråden så ingår tryckmätare i många modeller. Akvarie fabirkanters saluförda modeller är inte direkt ledande när det gärlller osmos!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad har man igentligen för nytta av att veta trycket i vattenledningen?? Det ju inte något som varierar eller man själv kan påverka.

En manometer hittar du på närmaste rörföretag, eller www.rinkabyror.se kostar 49kr.

Jag räknar min osmos som en kvalitetsprodukt och den saknar manometer, men ger ändå 25L/h

Många har dåligt tryck i sina vattenlednignar. Ett osmos aggregat som enligt tillverkaren ska prestera 300l per dygn kanske på 1;a våningen i ett hus gör det, men ett par våningar uppåt i huset kanske endast 200l. Trycket i ledningarna har betydelse för hur mycket vatten som pressas genom membranet.

Man kan själv påverka trycket genom en tryckkammare som höjer trycket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oftast räcker det att mäta trycket en gång på uttaget du skall koppla osmosen till. Trycket varierar i princip inte från tillfälle till tillfälle om man inte har egen brunn. Har ni bra tryck i dushen eller kan fylla badkaret på rimlig tid är det inte för lågt tryck.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Självklart måste vattenledningen ha tillräckligt tryck, tillverkaren brukar ange ett minimitryck, typ 4bar för att uppnå full effekt!

Men att en osmos utan manometer är en leksak eller att använda den utan att TDS mäta - känns lite som att gå över ån (osmosen) efter vatten.

En osmos tar t.ex inte bort fosfat eller nitrat ur kranvattnet (möjligen en fosfat dom första veckorna) - så dessa föroreningar kräver ju andra åtgärder.

Så första 8-9 månaderna tror jag inte att man behöver oroa sig speciellt mycket i normalfall - när den sen börjar producera mindre vatten än normalt är det dags att byta filter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man märker att osmosen levererar för lite vatten så är det en bättre invenstering att skaffa en tryckstergare än en manometer, Trycket kan man fråga sin hyresvärd om eller om man har en egen brunn så kan man läsa av manometen som redan sitter vid tryckströmbrytaren.

Själv har jag en tryckstegringspump som ger 16 bar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tryckmäteren är till för att kolla filtrena! Ej vattenledningen! När filtena börja bli smutsiga så faller trycket och man vet när det är dax att byta förfiltena. T.e.x. min anläggning. Rena filter 60 och när den har fallit en 1/3 del till 40 så är det dax att byta. Omöjligt att se med ögat. Om för lågt ingående vattenledningstryck så är det dessutom nödvändig för att få tillräcklig effektivität (=producerat vatten) att höja ingående vattentryck med en boosterpump (nedre gräns ung 4kg).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...