Jeanette Åhs Postat 29 juni 2019 Postat 29 juni 2019 Hej saltvattenvänner! Jag undrar om jag ska göra något åt min fina läderkorall. Den har varit med från uppstart en av de första korallerna vi köpte. Den har växt bra, men nu ser det ut som den börjar ruttna i foten av korallen. Korallen hänger på olika håll, är det bästa att låta den vara eller ska jag skära bort roten och låta den växa fast på nytt? mvh Jeanette Citera
stigigemla Postat 29 juni 2019 Postat 29 juni 2019 (ändrat) Det finns en parasitmask som äter upp Sarcophyton inifrån. Den brukar börja nedtill på stammen. Maskens avföring ser ut som rutten korall på ett ungefär. Enda sättet att få bort den är att skära bort det angripna stället. Du behöver alltså skära av korallen från foten och kolla att de inte är maskgångar i stammen på korallen du sparar. Dessutom måste du skära bort så mycket av foten att inga maskhål syns. Har du fler Sarcophyton måste du kolla dem noga också. Jag tror inte masken angriper något annat korallsläkte. Ändrat 29 juni 2019 av stigigemla Citera
Jeanette Åhs Postat 29 juni 2019 Författare Postat 29 juni 2019 Hej Stig! Det var maskhål så långt upp att vi fick kasta den. Det var en öppning i nederkanten av läderkorallen. Kan parasitmask komma ifrån svamp? vi har haft en mörkgrå svamp som växt precis bredvid. Svampen var med när vi köpte sarcophyton. Den är också borttagen. Citera
stigigemla Postat 30 juni 2019 Postat 30 juni 2019 Jag tror inte masken går i svampdjur. Eventuellt möjligtvis i något annat läderlorallsläkte men troöigtvis bara Sarcophyton. Ni bör vämta ett par mänader innan ni skaffar en ny Sarcophyton. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.