Postat 5 september 20196 Ă„r Hejsan kĂ€ra revare! I december Ă€r det dags för flytt och mitt 2 Ă„riga 425xl ska flyttas frĂ„n Södermalm till antingen Sickla eller Sundbyberg. Distansen Ă€r relativt kort och vi kommer att anvĂ€nda oss utav en flyttfirma.  Dock Ă€r jag orolig för mina fiskar och koraller. Ăr rĂ€dd att nĂ„gra kan stryka med. Dessa fiskar har jag. DvĂ€rgsdrakfisk - 12cm stor. Medelstor Snowflake murĂ€na. (sjĂ€lvmordsbenĂ€gen) Valentini puffer EldvĂ€rgskejsare Gul Kirurg Salarias Purble Dottyback 2 Olika gyl 4-5 chromisar.  förutom detta har jag anemoner, koraller och sten. Hur ska jag packa och separera fiskarna? DvĂ€rgsdrakfisken och murĂ€nan mĂ„ste nog vara i egna hinkar. Vilka sorts hinkar fungerar bĂ€st? Hur ska jag separera fiskarna? Och hur gör ni med koraller som sitter fast pĂ„ stenar?  Jag Ă€r en erfaren akvarist, men jag alltid varit ensam nĂ€r jag flyttat akvarium i det förflutna & det ledde till att fiskar dog.
Postat 5 september 20196 Är Det Àr mycket vÀrt om du kan fÄ ett billigt begagnat pÄ nya platsen som fiskar kan fÄ gÄ i en dag eller tvÄ medans du sÀtter upp stora karet och möblerar med sten. Vid sjÀlva flytten Àr gamla salthinkar sÀrskilt bra tycker jag för med locket pÄ blir det mörkt och det reducerar stress. För sten med koraller gillar jag Ikeas lÄdor som jag tror heter Samla, det finns sÀkert pÄ andra stÀllen ocksÄ, snÀpplock gör de hyfsat tÀta och att de Àr rektangulÀra gör det lÀtt att packa och skydda koraller.
Postat 5 september 20196 Är PÄ Zoopet finns en artikel om hur man ska packa och transportera fiskar. Visserligen skrivet med tanke pÄ sötvattensfiskar, men det mesta Àr nog tillÀmpbart pÄ saltvattensfiskar ocksÄ gissar jag.  https://www.zoopet.com/akvarieguide/artikel.php?NR=508
Postat 8 september 20196 Är Författare On 9/5/2019 at 9:40 AM, danne031 said: Det Àr mycket vÀrt om du kan fÄ ett billigt begagnat pÄ nya platsen som fiskar kan fÄ gÄ i en dag eller tvÄ medans du sÀtter upp stora karet och möblerar med sten. Vid sjÀlva flytten Àr gamla salthinkar sÀrskilt bra tycker jag för med locket pÄ blir det mörkt och det reducerar stress. För sten med koraller gillar jag Ikeas lÄdor som jag tror heter Samla, det finns sÀkert pÄ andra stÀllen ocksÄ, snÀpplock gör de hyfsat tÀta och att de Àr rektangulÀra gör det lÀtt att packa och skydda koraller. TÀnkte inte pÄ salthinkar. Det var en bra idé. ska kolla in de dÀr Ikea lÄdorna.  nÄgra andra tips? AnvÀnder ni er av batteridrivna pumpar?
Postat 27 juni 20205 Är 17 timmar sedan, Murcil sa: ? TrÄden Àr postad för snart ett Är sen och flytten skedde i december enligt TS.
GĂ„ med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.