Gå till innehåll

Sitter skummaren för högt?


isak

Rekommenderade inlägg

Hej

Jag har en H&S 150-F2001 skummare som står i sumpen. Jag börjar fundera på om skummaren står för högt. Det är

18 cm från skummarkoppens bajonettkoppling till vattenytan i sumpen. Jag tycker att jag måste strypa vattenutloppet från skummaren väldigt mycket för att få upp skumkronan till rätt nivå. När jag gör det så behandlar ju skummaren mindre mängd vatten/tidsenhet.

Jag tänkte att om jag sänker summaren några cm så borde det bli lättare för den att trycka upp skummet så det trillar ner i koppen, eller?

Mvh Rolf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret

du kanske inte har tillräckligt med "skit" i att skumma bort och/eller för lite salt, då kan skumningseffekten avta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur mycket fisk har du och hur mycket matar du?

Ca 20 fiskar, de flesta ganska små.

10 Chromis

2 mindre clowner

1 fridmani

1 Nemateleotris

1 Dvärgkejsare

2 små palettkirurger

1 Ctenochaetus strigosus (lite större)

1 mandarin

1 Valencienna puellaris

dessutom 2 putsarräkor, 1 sjöhare och ett tiotal sniglar.

Jag matar en till två ggr om dagen med (hittils) vanliga flingor och ett salladsblad eller sea veggies någon gång i veckan.

/R

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då borde du få ganska mycket i skummaren.

Har du monterat den efter deras monteringsanisningar? Står det om vatten djupet den ska stå i till exempel.

Det är en bra skummare du har men om du har den felplacerad så kanske den inte funkar alls.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rengör skummaren i ättika eller svavelsyra. Luftintaget till venturiröret kan du prova rengöra med tops doppad i ättika eller svavelsyra. Om du har en avstängningsventil på luftslangen. Prova ta bort den och köra utan. Ger mer luft. Rengör luftslangen också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

150-F2001

Surface: 340 mm x 170 mm

Pump: Aqua Bee 2001/38W

Max. Size Of The Tank: 850 Litres

Min. Water Level In The Tank: 100 mm

Output: 40 mm

Skimmer Body: 150 mm

Height: 510 mm

150-F2001

H&S Installation Inside The Filtration Tank

Protein Skimmers placed inside the filtration tank

The H&S protein skimmers are dispergator skimmers with design and production based upon high quality

standard, maximum effect in spite of the very low height.

This skimmer type has to be placed inside the filtration plant. Very fine bubbles are obtained through the special pins and the air intake which works through the water flow. The skimmers are available in different sizes, suitable for all tanks. Special skimmer sizes can be ordered at merginally higher prices.

WARNING:

The pumps have to be used completely under water!

An incorrect using is when the pumps are running dry which could result in the damaging of the pumps!

The protein skimmer didn't have to be used with new saltwater. Due to danger of overflowing!

WORKING MANUAL

H&S Protein Skimmer can be adjusted by regulating the output and the air.

Attention: if the water level is high there is due to danger of overflowing! There are two different types of skimming:

Wet skimming: the water level is very high in the pipe. Dry skimming: cut flow to the output-pipe.

The more it is cut, the more the foam becomes dry.

The heart of this skimmer is (are) the Aqua Bee pump(s) which are modified and finished with

special impeller wing wheels. The pump(s) are regulated by the air intake(s). When the air

intake is turned down, the passing water in the skimmer is raising up.

The air intake should not be turned down too much, because the pipe has to be filled with fine

bubbles. The skimmer is working best without regulating the air intake.

Some fine bubbles may possibly pass into the water that flows out of the skimmer.

This can be easily stopped, if the outcoming water is de-bubbled with suitable filter material like

filter balls. It is easy to clean the top of the skimmer with the foam, because of an easy and secure

connection between the skimmer and the pot. The body must be cleaned 1-2 times a week so that

the transport of the foam will not be blocked. The running unit (pins and magnet) must be cleaned

every 3-4 months.

Suction Nozzle

In the possible event of a decrease in performance the main cause could be foreign

objects in the fly-wheel or salt formation in the air intake - both parts should be

thoroughly cleaned at regular intervals.

H&S, Germany

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svavelsyra kan vara lurigt att få tag på. Saltsyra går däremot att köpa i färgaffären. Finns vanligtvis som 10% och 30%. 10% bör väl spädas minst 2:1 och 30% kanske 10:1. Glöm inte att syran skall hällas i vattnet och inte tvärtom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skillnader på svavelsyra och saltsyra och ättiksyra..

Svavelsyra dunstar inte så att droppar torkar inte upp från kläder eller golv. Syrastyrkan ställer in sig efter luftfuktigheten - torr luft = starkare syra men mindre droppe.

Droppar tvättas bort med lösning av alkaliskt tvättmedel eller bikarbonat eller bakpulver.

Saltsyra avdunstar = verktyg och annat rostar med saltsyreånga i luften. Men fläckar torkar bort av sig själv.

Ättiksyra fräter normalt inte på kläder eller hud till skillnad från de andra. Kan avdunsta men då luktar det ättika. Rester bryts ned biologiskt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...