KMG Postat 19 oktober 2019 Postat 19 oktober 2019 Hej! Kanske ett välkänt faktum för alla att permanentmagneter skadas av stötar och slag? Men så är det. Har nu märkt ojämn gång och effektförlust efter att jag gjorde rent min returpump. Höll till i badkaret med avloppet stängt så ingen tappad skruv skulle åka iväg. Bäst som jag höll på med rotorn tappade jag den. Klonk mot plåten i badkaret. Efter det kom ojämn gång och effektminskning. Lärdom: Var över handduk eller annat mjukt när man gör rent impellrar. Aldrig i plåtbadkar. Magnetism gör det extra lätt att tappa impellern och ökar på kraften i stöten/slaget. Var gärna på golvet för att minska fallhöjd fall i fall att. Citera
mikoto Postat 19 oktober 2019 Postat 19 oktober 2019 Ja, de är ganska sköra tyvärr. Vet inte exakt hur de är uppbyggda egentligen men det känns som att magneterna är ett sammanpressat material många gånger som har en struktur som lätt kan skadas. Citera
KMG Postat 19 oktober 2019 Författare Postat 19 oktober 2019 3 timmar sedan, mikoto sa: Ja, de är ganska sköra tyvärr. Vet inte exakt hur de är uppbyggda egentligen men det känns som att magneterna är ett sammanpressat material många gånger som har en struktur som lätt kan skadas. Dom är ganska så säkert sintrade och som sagt väldigt ömtåliga för stötar och slag. Genom att ha en permanentmagnet i rotorn får man ut mer effekt och mindre energiåtgång. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.