Gå till innehåll

Aqua-Medic Chromis ?


Drullputt

Rekommenderade inlägg

Då kan du väl ha ögonen öppna efter något trevligt begagnat här på saltvattensguiden istället. Om man inte har bråttom dyker det upp riktiga kap ibland. Begagnat så får du troligen mycket mer för pengarna än vad du skulle fått med ett nytt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Grejen är bara att allt begagnat är alltid söderut. Dessutom är tålamod inte min starka sida, så det var säkert bäst att det blev som det blev. Får fortsätta titta på er andras otroliga vackra kar här på SG istället :)

Typiskt bara att jag sålde mitt sötvattenskar för att köpa saltvatten :x

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det blev ju som sagt inte något Chromis pga. den långa leveranstiden. Så istället ska Magnus mfl. på Kirurgfisken bygga om ett AquaEl 200L möbelakvarium med ytavrinning och sump, kommer även med en 4000L/h cirk. pump + cirk. pumpen till sumpen. Så cirkulationen i karet borde räcka ett tag iaf. Kommer som sagt bli "komplett" med skummare monterad i sumpen åxå. Borde ju bli bättre än ett 166L Chromis tycker man, dessutom till samma peng.

Tyvärr räcker inte pengarna till MH. just nu, så jag kommer måsta köra med 2*30w T8 tills vidare.

Spelar kanske inte så stor roll ändå eftersom man ändå ska vara sparsam med ljuset den första tiden.

Tog till detta 30kg ls. någon som vet ungefär hur mycket 30kg ls. kommer "fylla upp karet" ?

Tummen upp för Magnus (maresboy) som har varit mer än hjälpsam för att jag skulle kunna börja med denna hobby :smiley20:

(Om nån moderator tycker att vissa delar i inlägget anses som reklam, var vänlig och censurera detta)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är oftast så att det är yttermåtten som anges. 3 fiskar funkar säkert suveränt, men en gul kirurg är kanske att tänja på det lite eftersom de gärna vill ha lite utrymme att sträcka ut sig på om jag minns rätt. Du kan säkert ha 3-5 andra fiskar så länge de är anpassade till storleken på ditt akvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Googlade lite och Nemo verkar vara en Percula. Ocellaris tror jag dock skall vara lite mer lättskött och den är nog lättare att hitta odlad också.

Nöj dig du med 2 clowner så kommer det att bli en hona och en hane och så slipper du få en tredje som blir utmobbad om de bildar par. Andra bra fiskar är t.ex. Nemateleotris Magnifica eller N. Decora. Det finns säkert många andra roliga fiskar du kan ha också. Någon annan kanske har några bra förslag?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får bli två clowner då. En annan fisk jag är intresserad av, som jag har sett på Akvariecenter i Luleå är Neon frökenfisk. Finns det en fisk som heter så, hittar ingen på artbeskrivningarna här på SG, kan i och för sig inte latinska namnet ? Den är ca 3,5-4cm, blå med en blå neonrand under ryggraden, är otroligt snabba och ryckiga av sig. Två sånna kanske kan funka tillsammans med clownerna ?

Drakfisken Dendrochirus brachypterus, kan den funka ? Står att den ska ha ett minimum på 150L, och att den är en av dom lättaste saltvattensfiskar. Har sett dom live, dom är ju inte så roliga, men grymt läckra.

Eller en eld dvärgkejsare ?

Går ingen av dom att ha i mitt kar får jag nöja mig med två clowner.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 8 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...