Gå till innehåll

Skummare fylls jättesnabbt


Alex913

Rekommenderade inlägg

Hej har en Tunze 9012 skummare i mitt nystartade kar. Så fort jag sätter igång den så fyller den koppen jättesnabbt med vatten ingen sörja eller så. Kan ha den på typ 5min innan den är fylld vad är felet? Har ratten på lägsta och ju mer jag höjer den desto snabbare fyller den sig? Har bara levande sten i än så länge 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Alex!
 

Så gjorde det för mig med. Tror den höll på så i 3-4 dagar. Du får ha den så högt att det nästan inte kommer in vatten vid galret.

 

När delarna i den har fått sin biologiska hinna så lugnar den ner sig. Sen vid varje rengörning kommer den göra likadant.

 

har du dc modellen med kontrollpanelen med vred eller är där luft skruv på slangen med ljuddämparen?

 

har du luftskruv så skruva in den nästan helt så lugnar den sig.  

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Provade sätta den högre och då blev det lite bättre iaf! Det vattnet som sugs upp i koppen borde jag väl kunna hälla tillbaka i karet va iom att det inte är nåt smuts i det. Får väl köra det såhär dom dagarna jag är hemma och stänga av den när jag åker iväg tills den är inkörd då. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kommer det bubblor ur insugshålet så är den för högt. Sen kan där komma micro bubblor ur botten på den och dessa fick jag aldrig bort helt, de blev bättre efter inkörningen. Dok kom de tillbaka efter rengöring, där av att jag byggde sump till sist. 

 

Finns en klaff inne på motorn som man kan ta bort om man inte står ut med micro bubblorna men då slutar den att suga in vatten via ytavriningen så då tar den inte oljefilmen på ytan.

 

Tänk på att inte ha för turbulent vatten runt insuget, så du har en stremer pump riktat rakt mot den för då skummar den lite som den vill. Samt skaffa en  osmolator som fyller på det vanliga vattnet automatiskt. så det blir så lite skillnad i avdunstningen som möjlig så fungerar den mycket bättre. För sjunker vatten nivån för mycket så skummar den mer/mindre, precis som nu när du höjer och sänker den i akvariet. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Mattias7898 sa:

Kommer det bubblor ur insugshålet så är den för högt. Sen kan där komma micro bubblor ur botten på den och dessa fick jag aldrig bort helt, de blev bättre efter inkörningen. Dok kom de tillbaka efter rengöring, där av att jag byggde sump till sist. 

 

Finns en klaff inne på motorn som man kan ta bort om man inte står ut med micro bubblorna men då slutar den att suga in vatten via ytavriningen så då tar den inte oljefilmen på ytan.

 

Tänk på att inte ha för turbulent vatten runt insuget, så du har en stremer pump riktat rakt mot den för då skummar den lite som den vill. Samt skaffa en  osmolator som fyller på det vanliga vattnet automatiskt. så det blir så lite skillnad i avdunstningen som möjlig så fungerar den mycket bättre. För sjunker vatten nivån för mycket så skummar den mer/mindre, precis som nu när du höjer och sänker den i akvariet. 

Okej vad bra för såg en på Youtube som sa man skulle köra den på de sättet men då låter så mkt då så skönt de ej var så. Börjar ångra redan nu att jag struntade i sump å då har jag nyss fått igång det haha. 

 

Okej då blir ismolqtor nästa pryl att köpa :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kommer att bli kanon, den funkar kanon när den är inkörd och blir mycket tystare när den är på rätt vatten nivå.

 

Tunze har en som heter 3155 och den är kanon, köpte min här på saltvattensguiden, brukar dyka upp då och då. Har dubbla givare. Lite dyr ny, men väl värt sina pengar.
 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...