Gå till innehåll

Sand eller inte ?


Drullputt

Rekommenderade inlägg

Har förmodligen tänka köpa ett begagnat saltkar i veckan. Jag skulle vilja ha ljus sand för att jag tycker det är snyggt. Har läst om sandens vara eller icke vara på forumet, hälften tycker att man kan ha sand i, och andra hälften tycker inte att man ska ha sand. Så man får som inget konkret svar på frågan. Karet är på 160 liter och som det är nu fyllt med över 50kg ls, anemoner och andra latinska namn :-) 50kg ls är för mycket i min smak, blir ju alldeles knökfullt i karet. Jag vill ha runt 3cm ljus sandbotten och sen möblera ett rev med ls, korallerna och anemonerna som följde med. Dom enda fiskar jag ska skaffa senare är två clowner, och ev. två blå frökenfiskar.

Blir nog även ett par turbosniglar och eldräkor. Kommer det funka att ha sand eller ska jag skita i det, vilken sand ska jag välja i så fall, och hur mycket går det åt ? Karet är som sagt på 160 liter och avlångt. Funkar det med ciklidgrus i så fall ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

,jag har sugar fine i sumpen,men tror inte jag skulle ha det i karet,när det gäller så lite,som några cm,det kommer troligen att yra runt.angående chiclidgrus finns det olika sorter,så kolla så det verkligen är 100%kalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var får man tag i Aragonit då ? Om jag inte får tag i det här i kring, funkar det med korallgrus då, är korallsand nått helt annat än korallgrus ?

korallgrus o korallsand är bara olika storlek på kornen,men kolla upp chiclid-sanden om det bara är kalk!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja om jag ska ha grus i botten och det är så packat i tanken med ls att botten inte syns, så måste jag ju ut med all sten för att gruset ska ligga under stenarna och inte på. Kommer nämligen måsta kasta rätt mycket ls för jag vill inte ha så mycket som det följer med till det kar jag har tänkt köpa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret

om man ska se till enkelhet så är ju sand en plåga när man ska rengöra karet, visst är det snyggt men jag hade tagit något som är mycket mer grovkornigt i form med korallgrus 5-7mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ursäkta alla frågorna men jag är totalt nybörjare på saltvatten :-)

Ska man inte ha sand/grus under ls:en ? Ska man lägga plexi eller nått annat under stenarna om man inte har sand därunder, tänkte så inte bottenglaset tar skada, (har inte tänkt tappa ner nån sten) :-)

Förresten hur går ni "proffs" tillväga med saltet och stenen vid start ? Blandar ni salt och vatten och sen i med stenen, eller möblerar ni först stenen i karet och sen blandar vatten och salt ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

var en diskussion här tidigare ang plexi i botten eller ej.. många av forumets mest erfarna saltisar kör utan verkar det som.

jag skulle då först blanda vattnet, sen i med stenen. annars tror jag att de levande på stenen inte kommer må så bra..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var iaf. nyss förbi Akvariecenter i Luleå och snackade lite saltvatten. Han tyckte att jag skulle köpa faxegrus, han körde själv med det och det hade alltid funkat bra. 220:- för 25kg kostade det, han pratade även om nån typ av korallgrus för saltvatten som kostade 80:-/kilot. Finns ju inte en chans att jag lägger 1600:- på grus, så det blir faxegruset för min del.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men duger faxegruset, det var det enda vita kalkhaltiga grus han hade hemma just nu ?

Och om jag ska hämta karet imorgon måste jag ha grus till dess så man får lägga gruset först, så jag inte måste ur med all sten igen. Karet är förresten i Umeå, finns det nån akvariebutik där som kan ha nått bättre grus ?

Annars får jag nöja mig med faxegruset.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då får det bli så, ska fara förbi Akvariecenter och köpa en säck innan det bär av till Umeå.

Klarar sig förresten den levande stenen, korallerna och anemonerna att ligga "torrt" den 20 mil resan hem ?

Eller ska dom förpackas på något sätt ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...