PerS Postat 24 januari 2020 Postat 24 januari 2020 Helt plötsligt har mina euphyllia börjat slÀppa sina polyper! Tre olika sorter som de senaste dagarna har slÀppt ett eller flera huvuden, och den Àldsta har jag haft i 1,5 Är. Inga snabba förÀndringar i de parametrar som jag mÀter, som för nÀrvarande Àr:  dKH   8 Fosfat   0.18ppm Nitrat   4ppm Mg   1350ppm Ca   420ppm pH   8.43 SG  34  NÄn som har varit med om nÄt liknande och har nÄgra tips pÄ vad jag kan göra för att rÀdda dem? Citera
peterj66 Postat 17 mars 2020 Postat 17 mars 2020 SÄg denna först nu. Har haft precis samma problem med mina euphyllia. Dock hade jag en spik i kH nÄgra veckor innan men fick problem först nÀr kh hade normaliserat sig. I mitt fall dog/dör Àven en del andra LPS . Fofaten i mitt kar Àr hög men det kan ju vara en effekta av snarare Àn enorsak till att LPS:erna gÄtt hÀdan. Kör du kranvatten eller osmos? Citera
PerS Postat 19 mars 2020 Författare Postat 19 mars 2020 Jag har ocksÄ hög fosfat, men den har varit stabil pÄ en hög nivÄ under lÄng tid, sÄ jag tror inte att det Àr orsaken. Tidigare nollade jag fosfaten och var tvungen att dosera för att fÄ upp den, sÄ nu försöker jag ligga pÄ lite högre vÀrden istÀllet. Jag anvÀnder osmos. Citera
peterj66 Postat 21 mars 2020 Postat 21 mars 2020 Kommer du pÄ nÄgot sÄ Àr jag nyfiken. Alla mina LPS dör utan nÄgon tydlig anledning. Triton gav inget mer Àn hög fosfat Citera
PerS Postat 30 mars 2020 Författare Postat 30 mars 2020 Skumt detta. Enda euphyllian som inte slÀppte alla huvuden Àr den som jag har haft i flera Är. Dock ser jag att det har kommit nÄgot nytt huvud pÄ en av de som slÀppte alla huvud (jag har lÄtit skeletten sitta kvar i akvariet). Det finns Àven levande lösa huvuden kvar som sköljs fram frÄn nÄn vrÄ under stenarna lite dÄ och dÄ, för att sedan försvinna igen. Citera
Rekommenderade inlÀgg
GĂ„ med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.