Gå till innehåll

Vilken returpump från sumpen?


judas

Rekommenderade inlägg

Karet är 540l & sumpen är 110l. Ytavrinningsbox: Tidepool S.O.S. ca 2300l/h (tror jag? Det är 600 gallons, tror det är US eftersom det är ett amerikanskt märke)

Tryckhöjden är ca 1m

Har nu en Eheim 2262, men blåset är nästan obefintligt

Jag hade tänkt att dela röret från den nya pumpen på flera utblås. Ev använda en SQWD el Hydro flo vågsimulator

Någon som har förslag på en bra pump med lämplig kapacitet som passar dessa förutsättningar? Jag vill att ytavrinningsboxen nästan ska fungera till sin max kapacitet. (Det kanske är dumt?)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för förslagen. Tror dock att Aquabee:s största & Red devil är för kraftiga.

Eheim 1260 kan jag tänka mig är OK, men det pumparna utlovar är väl sällan korrekt? Jag tror de pumpar sämre än utlovat.

Fick förslaget en Eheim 1262 ca 3200l/h av GustavF. Kan det vara något eller är det dumt att chansa? Att den blir för kraftig alltså?

Om man kan reglera pumpens flöde vore det ju en lösning (jag är lite lat) även om det går att lösa med en T-korsning & klämma annars om ytavrinningsboxen inte hinner med

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du bara har 2300 l/h i avrinning så tar jag tillbaka det. Det var inte inräknat :) Vet inte om jag missade det i vår konversation. Jag menade att cirkulationsmässigt blir det inte för mycket. Det är väl ofta bra att komplettera returen med cirkulation från interna pumpar (t.ex. Stream) eller en closed loop.

Du skulle kunnat få testa min Aquabee 3000 men jag råkade nyss bryta av den keramiska axeln så den behöver en ny. Sen ger jag inte mycket för kvaliten hos Aquabee i övrigt heller. Eheim är nog ett säkrare kort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Quite one

Quite%20one4000.jpg

Har ej egen erfarenhet av dessa men det man kan läsa om dom så verkar dom bra & tysta.

http://www.petsolutions.com/Quiet+One+Pumps-I-88350151-I-C-49-C-.aspx

http://www.aqua-mart.com/pump-lifegard.html

Är det någon som kan rekomendera dessa kanske ?

Är lite nyfiken eftersom jag skall byta min returpump snart

Kör en 5000 hemma.. Det finns väl inget direkt att säga om den.. Den är som en pump i den prisklassen brukar vara.. Billigt, Plastig , Låter en del.. Enda som jag är orolig för med den är att det skall bli jobbigt att få tag på en ny impeller..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...